Ha létezik önkritikamentes, ugyanakkor felelősséghárító bocsánatkérő közlemény, akkor Dabóczi Kálmán, a BKK vezérigazgatója az imént egy ilyent bocsátott ki. Az előzményt minden budapesti és a legtöbb magyar ismeri: a BKK olyan online jegy- és bérletrendszert állított üzembe, ami tele van hibákkal és nevetséges, idejétmúlt megoldásokkal, veszélyeztetve az ügyfelek személyes adatainak biztonságát. Amikor a felhasználók erre felhívták a figyelmet, a BKK és Dabóczi a nyilvánvaló elismerése helyett agresszívan és csúsztatásokkal reagált. Az általános felháborodást - és talán a főpolgármesteri nádpálcát - meglátva Dabóczi most az alábbi közleményt adta ki. (A teljes, csonkítatlan szöveget közöljük dőlt betűvel, a saját kommentárjainkkal):
A BKK online értékesítési rendszerének bevezetése alatt kialakult helyzet tisztázására Tarlós István főpolgármester úr átfogó vizsgálatot rendelt el a főváros közösségi közlekedési rendszerének biztonságos és utasbarát működtetése érdekében. Minden rendelkezésre álló eszközzel segíteni, támogatni fogom a vizsgálat lefolytatását és a mielőbbi megnyugtató megoldás kidolgozását.
Az első bekezdésben szó sem esik elnézéskérésről. Sőt Dabóczi képes arra a bravúrra, hogy ne szerepeltesse benne a hibázás szót vagy annak bármelyik szinonimáját. Önmagát mintegy az eseményeken kívül helyezve úgy ír arról, hogy miként fogja segíteni a vizsgálatot, mintha nem éppen őt magát vizsgálnák és a segítségnyújtás nem lenne amúgy is a kötelessége.
A BKK vezetőjeként felszólítottam a T-Systems Magyarország vezérigazgatóját, mint az online értékesítési rendszert kifejlesztő és üzemeltető szerződéses partner felelős vezetőjét a szükséges információk átadására és a jelentés elkészítésére.
Még mindig nem olvashattunk arról, hogy a BKK valamit elrontott volna, előkerül viszont egy kapásból felelősnek tűnő szereplő, a T-Systems, akivel a Főnök kőkemény hangon kommunikál. Tény, hogy a hibákkal tarkított programot ők fejlesztették, de az is tény, hogy azt a BKK fogadta el, okézta le és vezette be. Ezután a mondat után már tényleg olyan a közlemény hangulata, mintha Dabóczi rendelt el volna vizsgálatot a T-Systems és nem Tarlós a Dabóczi vezette BKK ügyében.
Kollégáimmal közösen még a hétvége során elkezdtük az adatok és dokumentumok összegyűjtését annak érdekében, hogy – mind a városvezetés, mind a közvélemény számára – mielőbb feltárhatók és megismerhetők legyenek a szolgáltatás megkezdésének körülményei, az indulás óta a rendszert ért informatikai támadások, illetve a rendszer biztonságos működése érdekében tett intézkedések és azok eredményessége.
Túl vagyunk a szöveg felén, de még mindig nem olvashattunk halvány utalást sem arra, hogy a BKK esetleg hibázott volna bármiben is.
És ekkor megtörténik a hihetelen! Vagyis majdnem:
Őszintén sajnálom, hogy a BKK online értékesítési rendszerének bevezetése problémákkal terhelt, higgyék el, engem és kollégáimat is az a cél vezérelt, hogy a közösségi közlekedést használók könnyen elérhető, gyors és ügyfélbarát megoldást vehessenek igénybe.
És sikerült az igazi bravúr: úgy kérni elnézést, hogy nem kérünk elnézést, miközben még mindig nem mondtuk ki, hogy hibáztunk volna! Ez alapján simán lehetne az is a vizsgálat végeredménye, hogy a BKK és Dabóczi mindent tökéletesen csinált, csak valahogy ráterhelődtek a problémák szegény bevezetésre. Érdekes, hogy Dabóczi a mondat második felében olyan vád ellen védekezik, amivel a világon senki sem illette, miszerint direkt akart volna valami nehezen kezelhető, lassú és ügyfélellenes megoldást bevezetni.
Elnézést kérek, hogy ez nem sikerült és számos utasunknak kényelmetlenséget, nehézséget okoztunk ezzel. A jövő hét folyamán kollégáimmal közösen megvizsgáljuk és kidolgozzuk az értékesítési csatornának bizalmat szavazó kedves utasainkat ért kellemetlenségek és esetleges egyéb hátrányok kompenzálásának legegyszerűbb módját.
Hihetelen, de a szöveg végére csak kibukott az az "elnézést"! A harapófogó segítségével elért katarzis után jöhet a gyors lecsengetés:
A Budapesti Közlekedési Központ elkötelezett a fővárosi közösségi közlekedés továbbfejlesztése mellett, és remélem, sikerül hamarosan visszanyernünk azt a bizalmat, amelyet az elmúlt évek munkájával elértünk.
Dr. Dabóczi Kálmán vezérigazgató, BKK Zrt.
Kommentek
Közösségünk messze túlnyomó többségének jószándéka és minden moderációs igyekezetünk ellenére cikkeink alatt időről-időre a kollégáinkat durván sértő, bántó megjegyzések jelentek meg.
Hosszas mérlegelés és a lehetőségeink alapos vizsgálata után úgy döntöttünk, hogy a jövőben a közösségépítés más útjait támogatjuk, és a cikkek alatti kommentelés lehetőségét megszüntetjük. Közösség és Belső kör csomaggal rendelkező előfizetőinket továbbra is várjuk zárt Facebook csoportunkba, a Közértbe, ahol hozzászólhatnak a cikkeinkhez, és kérdezhetnek a szerzőinktől is.