A Magyar Nemzet ír arról, hogy hiába a bérkorrekció, a MÁV mellett a hazai buszos társaságok sem tudják felvenni a versenyt a munkaerőért folytatott küzdelemben.
A lap információi szerint a BKV-nál legalább 150-200 sofőr hiányzik, a szakszervezetek pedig már 500 emberről beszélnek. Más képviselők szerint legalább ennyien hiányoznak a vidéki Volán-társaságoknál is.
Az egyik ok a jelentős fizetési különbségekben lehet: míg Budapesten egy kezdő BKV-sofőr 180-200 ezer forintot kaphat kézhez, addig a vidéki buszvezetők átlagosan nettó 130-170 ezret. A Volánbusz Zrt. tájékoztatása szerint náluk például nettó 170 ezret kapnak a sofőrök, ehhez jön még az átlagosan havi 39 ezer forintos, üzemanyag-megtakarításért járó összeg, bruttó 40 ezer forint cafetéria, valamint háromszázalékos önkéntes nyugdíjpénztári támogatás. A társaságnál idén átlagosan 13, jövőre a tervek szerint 12 százalékkal növelik a béreket, majd ezt még követné egy 5 százalékos emelés 2019-ben, de szakszervezeti vezetők szerint azt látni, hogy ez sem elég megállítani az elszívóhatást.
A Közúti Közlekedési Szakszervezet elnöke, Baranyai Zoltán azt mondta a lapnak, hogy nem csak a külföldi munka jelent alternatívát a sofőröknek, hanem gyakorlatilag bármi, ahol több pénzt lehet keresni.
A BKV tájékoztatása szerint nem csak sofőrből van kevés, hanem szakmunkásokból és mérnökökből is. Intenzívebb hirdetésekkel próbálnak új embereket becsábítani, de a fő cél a versenyképes jövedelmek elérése. Idén 15 százalékkal emelték a béreket, a jövő évi emelésről pedig még tárgyalnak, de a szakszervezetek ismét kétszámjegyű emelést szeretnének.
A BKV és a Volánbusz Zrt. azt közölte a lappal, hogy nincs olyan munkakör, melyben olyan szintű lenne a hiány, amit ne tudnának pótolni, de a BKV bevallotta, hogy „az utánpótlás biztosítása egyre nehezebb bizonyos hiányszakmákban”.
Arról kedden írt a lap, hogy a MÁV hivatalosan is 399 fős létszámhiánnyal küzd.
Kommentek
Közösségünk messze túlnyomó többségének jószándéka és minden moderációs igyekezetünk ellenére cikkeink alatt időről-időre a kollégáinkat durván sértő, bántó megjegyzések jelentek meg.
Hosszas mérlegelés és a lehetőségeink alapos vizsgálata után úgy döntöttünk, hogy a jövőben a közösségépítés más útjait támogatjuk, és a cikkek alatti kommentelés lehetőségét megszüntetjük. Közösség és Belső kör csomaggal rendelkező előfizetőinket továbbra is várjuk zárt Facebook csoportunkba, a Közértbe, ahol hozzászólhatnak a cikkeinkhez, és kérdezhetnek a szerzőinktől is.