A Facebook mellett a Google-n és a Twitteren is lehetett rasszista kulcsszavak alapján hirdetéseket feladni

TECH
2017 szeptember 17., 13:38

Az elmúlt napokban sorra derült ki a legnagyobb techcégekről, hogy hirdetési felületeiken kifejezetten könnyedén lehet rasszista kulcsszavakra fókuszálva hirdetéseket feladni, elérve így a potenciális rasszista fogyasztókat. 

Szeptember 14-én derült ki, hogy a Facebook engedi a hirdetőinek, hogy azokra célozzák be a hirdetéseket, akik mondjuk zsidógyűlölőnek nevezik magukat vagy arról beszélnek, hogyan kéne elégetni a zsidókat. Ezeket az információkat egyrészt abból állították össze, hogy az illető mit mond magáról, iletve hogy milyen típusú tartalmakat fogyaszt a Facebookon. 

A ProPublica cikke után a Facebook eltávolította az említett kategóriákat, de azóta sorra kerültek még elő rasszista, szexista, idegengyűlölő kategóriák, melyek alapján célozni lehetett a hirdetől számára. 

A Facebook válaszul egyelőre leszedte a lehetőséget, hogy a hirdetők maguk szabjanak meg kategóriákat, és majd csak akkor kapcsolják vissza a funkciót, ha kitaláltak valamit ennek a helyzetnek a kezelésére. 

Pár nappal később hasonló hirdetési lehetőségeket fedezett fel a Buzzfeed a Google AdWords felületén: a célzás első kulcsszavait megadva hasonló típusú kifejezéseket ajánlott fel magától a rendszer. Azaz amikor antiszemita felvetések jöttek, a Google rendszere magától dobált be további antiszemita ötletet. A cikk megjelenése óta a Google már letiltotta az előkerült ajánlatokat. 

A Twitter sem úszta meg a dolgot, a Daily Beast felfedezése szerint a platformon is lehetett rasszista alapú kulcsszavak szerint keresni felhasználói csoportokra. A vállalat közleménye szerint a cikkben említett kifejezések rég tiltólistán vannak náluk, és ezért most vizsgálatot indítanak, hogyan sikerülhetett mégis egy rövid időre elindítani egy kampányt az újságíróknak. De lépni fognak az ügyben. (Quartz)

Kommentek

Közösségünk messze túlnyomó többségének jószándéka és minden moderációs igyekezetünk ellenére cikkeink alatt időről-időre a kollégáinkat durván sértő, bántó megjegyzések jelentek meg.
Hosszas mérlegelés és a lehetőségeink alapos vizsgálata után úgy döntöttünk, hogy a jövőben a közösségépítés más útjait támogatjuk, és a cikkek alatti kommentelés lehetőségét megszüntetjük. Közösség és Belső kör csomaggal rendelkező előfizetőinket továbbra is várjuk zárt Facebook csoportunkba, a Közértbe, ahol hozzászólhatnak a cikkeinkhez, és kérdezhetnek a szerzőinktől is.