Azért is veszteséges a Malév utolsó megmaradt leányvállalata, mert már rendes méretű csomagokat vihetünk föl a Wizz Air-gépekre

A Malév 2012-ben ment csődbe, és egyetlen leányvállalata maradt életben, ez a budapesti reptéren földi kiszolgálással foglalkozó Malév Ground Handling (GH). A társaság túlélése egy hajszálon múlott, hiszen ha nem találnak egyik napról a másikra új  ügyfelet a forgalmuk túlnyomó részét adó Malév helyett, gyorsan bedőlhettek volna ők is. Ekkor azonban a Wizz Airrel gyorsan megkötött szerződés megmentette a céget az összeomlástól.

Első ránézésre nagy a verseny a földi kiszolgálásban a ferihegyi reptéren, hiszen négy cég is van a piacon. Ez a munka az  utasok beszállítását, a csomagok feladását és szállítását jelenti, a költségek jó része itt munkabér, az eszközök is hasonlóak, óriási innovációnak és hatékonyságnak nincsen nagyon helye. Mégis nagyok a különbségek, ha az egyes társaságok eredményeit nézzük.

A ferihegyi reptér földi kiszolgálóinak pénzügyi teljesítménye
ezer Ft   2012 2013 2014 2015 2016
Celebi Ground Handling Kft. Értékesítés nettó árbevétele 8.732.301 8.554.378 8.207.553 7.841.642 8.612.267
  Üzemi eredmény 1.599.172 2.045.111 1.935.904 1.462.781 1.664.428
  Létszám 622 558 550 535 528
Malév GH Zrt. Értékesítés nettó árbevétele 4.239.423 4.847.362 4.459.930 4.361.668 4.469.072
  Üzemi eredmény -940.291 114.459 -145.970 -521.927 -471.687
  Létszám 471 367 339 373 335
Menzies Aviation (Hungary) Kft. Értékesítés nettó árbevétele 949.741 1.170.756 1.124.171 1.785.186 2.066.312
  Üzemi eredmény -6.580 33.406 -25.283 104.162 104.992
  Létszám 108 135 135 140 196
BUDPORT Handling Kft. Értékesítés nettó árbevétele 22.490 633.654 1.045.329 1.357.608 1.659.245
  Üzemi eredmény 6.962 199.761 287.627 327.136 327.770
  Létszám 3 24 40 58 93
Forrás: e-beszamolo.im.gov.hu

A Malév GH-n kívül jelen van még a török Çelebi, a brit Menzies és a magyar, viszonylag új játékosnak számító Budport, de ők eddig inkább csak jegyek értékesítésével foglalkoztak.

A Malév GH kb. 70 százalékban a Wizz Airnek dolgozik,

legalábbis a számításaink szerint (a reptér nem ad ki adatokat a forgalomról, az arányt az aktuális menetrend alapján becsültük). A cég őszi reorganizációs anyagaiban még 57 százalék szerepelt 2017 őszén, de azóta a Malév GH egyik ügyfele, az Air Berlin csődbe ment.

A Malév GH nagyon nagy bajban volt ősszel: csak az elmúlt öt évben 2 milliárd forintnyi adósságot termelt, miközben a versenytársak jelentős nyereséggel működnek. Ennek csak egyik oka, hogy kb. 1,6 milliárd adósságot örököltek a Malév-időkből, és a működésük is viszi a pénzt, alacsonyak a bevételeik. Mivel ez állami cég, nem lehetett sosem kérdéses, hogy ki állja a végén a veszteségeket:

az adófizetők.

A csőd pedig majdnem össze is jött: tavaly ősszel nem sok választotta el a céget ettől, a saját tőke már annyira negatív volt, hogy a magyar államnak kellett volna tulajdonosként milliárdokkal felölteni. Erről készült is egy előterjesztés, de tudomásunk szerint azt nem fogadta el a kormányzat, nem volt túl meggyőző a terv, ami szerint ismét nyereséges lehet a cég, ha megkapja a kért milliárdokat.

A Wizz Air is láthatta, hogy valami gond készül, és 2017 . június végén 3 hónapos felmondási idővel felmondta a szerződést. Már korábban elkezdtek 2017-ben egy tendert, aminek a Malév GH kiváltása lett volna a lényege annak leállása esetén, de ezt a tendert mégis csak a Malév GH nyerte meg valahogy. A szerződés felmondása után tehát ismét a Malév GH-val szerződtek le. Úgy tudjuk, ebben szerepe volt, hogy a kormányzat és a Wizz Air között megállapodás született, hogy a magyar fapados az állami céget veszi igénybe a jövőben is.

Az újonnan megkötött szerződésben emelték az árat, de számos új elem is került bele, ami összeségében továbbra sem túl kedvező a Malév GH-nak. Az egyik újdonság, hogy 2012-ben még a Wizz Air kérésére a Budport kapta meg a legjobban jövedelmező feladatokat: az utasok bőröndjeinek mérését, az extra szolgáltatások díját. Biztos bevételt hozott, hogy a folyamatosan változó felvihető poggyász méretek miatt mindig lehetett olyan utast találni, akit le lehetett húzni a helyszínen már jóval drágább csomagfeladási díjra. Ez is segítette a Budportot, hogy egyre nagyobb bevételeket érjen el.

A Wizz Air új kiírásán már ezekkel a bevételekkel is számolt a Malév GH, csakhogy a fapados cég váratlant lépett, lazított az addig igen csak szigorú csomagpolitikáján, ma már értelmes méretű kézipoggyászokat lehet felvinni a gépekre, így hiába hagyták ki a Budportot, várhatóan kevesebb lesz a bevétele a Malév GH-nak, mint tervezték.

A reorganizáció terve pedig alapvetően a Wizz Air szerződés újratárgyalására épült, hiszen ahogy a kormányelőterjesztés tartalmazta, 

a Wizz Air kiszolgálásával a Malév GH évi 0,6-1,1 milliárd forint veszteséget szenved el.

Ha megnézzük a cég veszteségeit az elmúlt években, akkor ez alapján az látszik, hogy a negatív eredményt alapvetően a Wizz Air-szerződés adhadta.

Ez azt jelenti - hogy az évi kb. 10 ezer budapesti Wizz járatindulásra számolva - minden egyes járatra 6-10 ezer forint veszteség jut, a nagyságrendileg 100 ezer forintos szolgáltatásra.

Nem találtunk semmilyen arra utaló jelet, hírt, bejelentést, hogy a kormány feltőkésítette volna a Malév GH-t. A cég azonban a várakozások ellenére mégsem állt le tavaly ősszel, ami azt sejteti, hogy valahogy mégis megtámogattákt.

A cégiratok között azonban meglepő felfedezést tettünk, kiderült, hogy mégis a tulajdonos, az államot képviselő Magyar Nemzeti Vagyonkezelő Zrt. tett a cégbe 4,7 milliárd forintot.

Emelkedik a tőke!Forrás: Malév GH alapszabály módosítás

Kerestük a Malév GH tulajdonosát, a Magyar Nemzeti Vagyonkezelőt és magát a társaságot is kérdéseinkkel, de tőlük nem kaptunk választ. A 4,1 milliárd forint készpénz mellett a társaság egy 554 milliós tartozását is elengedte az állam, jó volna egy ekkora összegnél látni, hogy miért gondolják, hogy a jövőben jobban fog menni a gazdálkodás.

a 4,7 milliárd forintos költséget nézzük, az munkahelyenként 14 milliót jelent.

Kíváncsiak lennénk, ha a dolgozóknak felajánlanák ennek csak a felét, azért cserébe, hogy elvesztik a munkájukat, akkor ki nem ezt választaná. Különösen hogy a munkára szükség van, ha a Malév GH kiesne, a többi szereplő gyorsan átvenné a helyét. Munkahelyből nem lenne kevesebb, maximum igazgatói pozícióból.

A kimentési akció így sem biztos, hogy sikeres lesz: a Budport már korábban keresetet adott be Brüsszelben a Malév GH tiltott állami támogatásának gyanúja miatt, pedig akkor még csak egy 260 milliós hitel elengedéséről volt szó a Magyar Nemzet információi szerint.

2012-ben az Európai Bizottság 88 milliárd forintnyi tiltott támogatást állapított meg a Malév esetében. Ebből 4,3 milliárd a Malév GH meghiúsult értékesítéséhez kapcsolódó transzferek jelentik. Azt az eljárás a Wizz Air kezdeményezte 2010-ben,

Váradi József, a Wizz Air vezérigazgatója sokszor és sok helyen elmondta már, hogy szerinte rossz és káros az állami támogatás. Legutóbb december 4-én a Világgazdaságban beszélt arról, hogy szerinte számos légitársaság csődje várható még, mert jó néhány ilyen céget politikai alapon védenek az igazi versenytől és tartanak lélegeztetőgépen.

Eléggé úgy néz ki, hogy a Wizz Air sem mentes az állami támogatásoktól: korábban megírtuk, hogy 2017 április és június hónapokra 233 millió támogatást kapott a cég 5 balkáni légi járat üzemeltetése után a magyar államtól. Időközben felleltük a szerződést is, amiből kiderül, hogy 4 év alatt összesen 4 milliárd forint folyhat be az államtól a légitársasághoz a balkáni járatok támogatása címén. A vállalat heti 2 járatára és 180 fős gépekre leosztva az öt városra ez ülésenként 10 685 forintos támogatást jelent. Igaz, ha nyertségesek lesznek a járatok, akkor nem jár a támogatás, és a július-szeptember között már nem is fizettek támogatást.

Azt nehéz lenne pontosan megmondani, hogy a Malév GH állami támogatása mekkora segítséget jelentett a Wizz Air-nek. A vállalkozásnak a kormány alsó becslése szerint is éves 0,6 milliárd forint ráfizetéssel dolgozott a Malév GH, ami öt év alatt legalább 3 milliárd forint. Kérdés, hogy mit gondolna egy ilyen állami segítségről a Wizz Air, ha a Malév ma is működne, és annak utaskiszolgálását mentené ki hasonló helyzetben a kormány.

Szerző: Bucsky Péter

Kapcsolódó
Népszerű
Uralkodj magadon!
Új kommentelési szabályok vannak 2016. január 21-től. Itt olvashatod el, hogy mik azok, és itt azt, hogy miért vezettük be őket.