Az elmúlt évtizedekben a nyugati hatalmak – élükön az Egyesült Államokkal – igyekeztek minél határozottabban fellépni Észak-Koreával szemben, rábírni a kommunista diktatúrát, hogy legalább az atomprogramját állítsa le. George Bush úgy beszélt Észak-Koreáról, mint ami „a Gonosz Tengelyének” tagja, és Obama sem tudta elrettenteni Kim Dzsongunt az atombomba megépítésétől. Ezek után Donald Trump rátett még egy lapáttal, ő már háborúval fenyegetőzik, és arról beszél, hogy nem is lenne olyan rossz ötlet megöletni az észak-koreai diktátort.
Mára azonban mindennél nyilvánvalóbb, hogy az Észak-Koreát elítélő ENSZ-határozatok, a kemény diplomáciai üzengetés és az ország elleni szankciók
teljesen hatástalanok.
Éppen ezért nyugati és kínai akadémiai körökben egyre terjed az álláspont, hogy valami mással kellene próbálkozni. Egyre többen vetik fel:
mi lenne, ha megpróbálnánk nem egyre erősebben Észak-Korea torkára lépni, hanem inkább megnyugtatni a rezsimet?
A New York-i City College oktatója, Rajan Menon a Cato Intézet egyik konferenciáján például azt javasolta, hogy az Egyesült Államok tegyen ígéretet arra, hogy kivonja a katonáit Dél-Koreából, ha Észak hajlandó leállítani az atomprogramját. Az amerikai haditengerészet newporti főiskoláján tanító Lyle Goldstein pedig egy 2015-ös könyvében még furcsább megoldást ajánlott:
szerinte Washingtonnak rá kellene beszélnie Oroszország és Kína vezetőit, hogy Észak-Koreával egyeztetve, küldjenek katonákat Észak-Koreába, és folyamatosan állomásoztassanak az országban alacsony létszámú haderőt.
Hogy megértsük, miért nem is akkora hülyeség ez az ötlet, mint amennyire elsőre annak látszik, érdemes egy kicsit áttekinteni Észak-Korea történetét.
Észak-Korea az 1950-es években, a különválás után még csak népességszámban maradt alul Dél-Koreával szemben. Egy főre jutó GDP-ben vagy infrastruktúrában nagyjából ugyanott állt a két országrész, és míg Dél mögött védelmező szövetségesként ott állt az Egyesült Államok, addig Észak a hidegháborús tengely másik oldalára volt bekötve: a Szovjetunió és Kína támogatta az országépítésben.
Ma Dél-Korea egy lakosra jutó GDP-je 23-szor akkora, mint Északé, a déli utak 92 százaléka le van aszfaltozva, míg Északon ez az arány 3 százalékos. Létszámát tekintve az észak-koreai hadsereg nagyobb, mint a déli, viszont Kim Dzsongunék több évtizedes haditechnikai lemaradásban vannak, nem hatékony a hadseregük, a katonáik – ahogy az ország lakosainak jelentős része – éheznek, és a nemzetközi szankcióik miatt sokszor még rendesen megtankolni sem az 50 évesnél is öregebb tankjaikat.
És ami ennél is fontosabb: a kilencvenes években összeomlott a Szovjetunió, majd Oroszország saját, jól felfogott gazdasági érdekeit szem előtt tartva inkább Dél-Koreához kezdett közeledni, Északkal pedig egyre fagyosabbak lettek a diplomáciai kapcsolatok. Közben Kína is inkább Dél-Korea felé nyitott, Phenjan pedig lassan teljesen magára maradt.
Ezzel párhuzamosan egyre jobban látszott, hogy rettegett patrónusai, a Szovjetunió és Kína nélkül Észak-Korea nem mer háborút kockáztatni nemhogy a nyugati hatalmakkal, de még Dél-Koreával sem. Ezen kívül nyilvánvalóvá vált az is, hogy – bármit is mondjon az aktuális amerikai elnök – sem Kim Dzsongun, sem az apja, Kim Dzsongil nem volt őrült, hanem a diktátorok minden tettét saját rezsimjük fenntartása és a logika indokolta.
Hiszen ha tényleg annyira gyűlölnék Dél-Koreát, és tényleg annyira el akarnák foglalni, ezt az utóbbi 20 évben bármikor megtehették volna: a hadseregük még atombomba nélkül, egyszerű rakéta-sorozatvetőkkel is bőven képes percek alatt rommá lőni a 25 milliós Szöult. Persze kérdéses, hogy egy háborúban mennyire lenne ütőképes az északi hadsereg a délivel szemben, de az teljesen biztos, hogy egy északi támadás kritikus károkat tudna okozni Délen.
Éppen ezért feltételezhető, hogy az észak-koreai atomprogram elsődleges célja tényleg az, hogy bebiztosítsa a paranoid rezsim hatalomban maradását. Kim Dzsongun egész életében azt látta, hogy régi szövetségesei elfordulnak az apjától és tőle, közben az USA, Japán, Dél-Korea és az EU tagállamok vezetői folyamatosan fenyegetik őket. Közben a diktátor persze tisztában van azzal, hogy az országa gazdaságilag semmit nem ér, a hadserege nem tud helytállni egy igazi háborúban, és hogy szinte minden északi állampolgár elvágyik az éhínségektől sújtott totális politikai elnyomásból.
Az Észak-Koreával szemben megengedőbb szakértők ezért mondják, hogy a rezsim csak végső megoldásként tekint a nukleáris fegyverekre, és azért fejleszti őket, mert azt gondolja, csak így tudja hatékonyan bebiztosítani magát egy amerikai támadással szemben, ami szerinte bármelyik nap elsöpörheti.
Ez a vélekedés nem feltétlenül légből kapott: az amerikaiak az utóbbi 30 évben kétszer jártak Irakban, és megdöntötték Szaddám Husszein rendszerét, megszállták Afganisztánt, és véget vetettek Kadhafi uralmának, még annak ellenére is, hogy a líbiai vezető hajlandó volt a nyugati igényeknek megfelelően korlátozni atomprogramját.
Goldstein épp ezért javasolja, hogy ha az amerikaiak engednék, hogy orosz és kínai katonák állomásozzanak Észak-Koreában, akkor Phenjanban ezt biztosítéknak vehetnék arra, hogy az amerikaiak nem támadják meg az országot, hiszen Washingtonban valószínűleg nem kockáztatnák, hogy orosz vagy kínai katonákkal konfrontálódjanak.
Ezzel Észak-Korea újra mélyebb diplomáciai kapcsolatokat alakíthatna ki két régi védelmezőjével, ami meghozná a rég áhított elismerést és diplomáciai sikert Kim Dzsongun rendszerének, ráadásul az, hogy Kína és Oroszország Szöullal is jó kapcsolatokat tart fenn, a moszkvai és pekingi kapcsolat sokat szelídíthet is az észak-koreai külpolitikán.
A tervnek persze legalább annyi buktatója van, mint amennyi előnye. Kérdéses, hogy az észak-koreai vezetés nem érezné-e a szuverenitása korlátozásának azt, hogy idegen katonák állomásoznak az ország területén, és hogy Kim Dzsongun mennyire tudna bízni kínai és orosz partnereiben. Ezen kívül a kínai külpolitikába eddig nem nagyon fért bele az, hogy Észak-Koreához hasonló diplomáciai veszélyzónákban katonákat állomásoztassanak.
A legnagyobb akadály pedig az, hogy a javaslat szembemegy mindennel, amin az amerikai külpolitika az elmúlt évtizedekben alapult. Ennek az axiómának az volt a lényege, hogy az USA biztonságát az szavatolja, ha az amerikaiak mindenhol a lehető legerősebbek és a lehető leghatározottabban lépnek fel. Obama elnöksége idején voltak ugyan kisebb példák az amerikai önmérsékletre, Trump elnöksége azonban minden ilyen törekvést visszafordított.
Kommentek
Közösségünk messze túlnyomó többségének jószándéka és minden moderációs igyekezetünk ellenére cikkeink alatt időről-időre a kollégáinkat durván sértő, bántó megjegyzések jelentek meg.
Hosszas mérlegelés és a lehetőségeink alapos vizsgálata után úgy döntöttünk, hogy a jövőben a közösségépítés más útjait támogatjuk, és a cikkek alatti kommentelés lehetőségét megszüntetjük. Közösség és Belső kör csomaggal rendelkező előfizetőinket továbbra is várjuk zárt Facebook csoportunkba, a Közértbe, ahol hozzászólhatnak a cikkeinkhez, és kérdezhetnek a szerzőinktől is.