Hátborzongató hallgatni, ahogy a Google algoritmusa felhív egy fodrászatot, hogy időpontot kérjen

Kedden zajlott a Google I/O konferenciája, és meglepő módon a rendezvény legnagyobb dobása egy telefonhívás volt: a Google Assistant alkalmazás hívott fel egy fodrászt, és kötött le egy időpontot, úgy, hogy a fodrászszalon telefonját kezelő alkalmazottnak a látottak alapján fogalma sem lehetett arról, hogy egy mesterséges intelligencia alapú algoritmussal beszélget.

A fejlesztést a Google vezetője, Sundar Pichai prezentálta, és az időnként még hümmögni is hümmögő AI bemutatóját komoly üdvrivalgás fogadta a teremben. 

Ahogy a Verge írja, ez az alkalom is sok szempontból hasonlított egy erősebb Google-bemutatóra: egyszerre volt bámulatos és meglehetősen aggasztó is. Hiszen ha a technológia ennyire közel van ahhoz, hogy angol nyelven már intézzen helyettünk dolgokat, akkor lassan fel kéne készülni az olyan kérdések megválaszolására, hogy vajon a Google el kell-e majd árulja az embereknek, ha egy AI hívja fel őket. 

Arról amúgy, hogy a technológia hogyan működik, nem sokat árul el a Google. Annyit azért lehet tudni, hogy a Duplex névre hallgató rendszer nem egy AI-chatrobot, azaz nem lehet vele bármiről csevegni, kifejezetten bizonyos funkciók ellátására fejlesztik. Azaz nem beszélgetőtársnak, hanem asszisztensnek szánják, ami képes lesz majd időpontot egyeztetni vagy asztalt foglalni. 

Sundar PichaiFotó: JUSTIN SULLIVAN/AFP

A szabadon folyó beszélgetésekre, illetve csevegésekre is bevethető AI-k fejlesztése rendkívül nehéz feladat, ezt nem is a Duplex-szel akarja megugrani a Google. Ugyanakkor a rendszerbe számos eszközt építettek arra, hogy ha esetleg ismeretlen területekre tévedne a beszélgetés az AI számára, akkor visszarántsa azt a számára otthonos mederbe. 

A Google jelenleg is kísérleti stádiumban lévő projektként tekint a Duplexre, és még az sem biztos, hogy ebben a formában hamarosan széles körben lesz elérhető. A rendszer egyelőre három helyzetet kezel jól: éttermi foglalásokat, fodrászbejelentkezéseket, illetve felhívni üzleteket a nyitva tartásukkal kapcsolatban. A tervek szerint a nyáron néhány felhasználó hozzáférhet majd a tesztüzemhez, de részleteket erről sem tudni. 

A Google egyelőre egy biztonsági elemet is beépített a rendszerbe. Ha egy beszélgetés nagyon kitér a mederből, és az AI sehogy se tudja számára érthető területre visszaterelni, akkor jelez a központnak, ahol a Google egy erre a feladatra felvett alkalmazottja veszi át a hívást, és teljesíti a feladatot. 

Arra a kérdésre, hogy a Google tervezi-e majd az élesben felhívott szolgáltatásokat figyelmeztetni arra, hogy egy AI-val beszél az operátoruk, a vállalat mérnöki kérdésekért felelős alelnöke, Yossi Matias korábban azt mondta, hogy valószínűleg igen, a Verge-nek pedig még egy fokkal továbbmentek, és azt mondták, hogy mindenképp ez lesz a helyzet, ugyanakkor Pichar ezt nem említette a színpadon.