A Zoom.hu szerint rozsdásodik a felújított metrók teteje, a BKV szerint nem

Megérkezett Budapestre az utolsó felújított orosz metrószerelvény is. Ezek azok a metrók, amiket a főváros Oroszországban újíttatott fel még annak ellenére is, hogy több elemzés szerint ennyi pénzből már akár új metrókat is lehetett volna vásárolni.

De nagyobb baj, hogy a már forgalomba helyezett, felújításon átesett szerelvények teteje

máris rozsdásodik.

A Zoom.hu felvételein az is látszik, hogy van kocsi, aminek felső szellőzőiről rojtokban lóg a tömítés is, és van tetőlemez, ami már hullámos.

A Zoom.hu-nak Bíró Endre, a Metróért Egyesület elnöke, azt mondta, a Kőér utcai járműtároló több éve beázik, és bár a hibát az utóbbi években igyekeztek javítani, még mindig van szivárgás. Ez értelemszerűen a járművek tetejét károsítja.

A felújításhoz kapcsolódó, az orosz fél által is elismert kötbér már 1 milliárd forinthoz közelít, a pontos összegről és a fizetésről azonban még folynak a tárgyalások.

A főváros statisztikái szerint egyébként a felújítás sikeres volt, Tarlós István például korábban bemutatott egy statisztikát, ami szerint a 3-as vonalat már teljesen kiszolgáló felújított kocsik kevesebb hibát produkáltak az elmúlt időszakban, mint a 2-es vagy a 4-es vonal újabb szerelvényei.

UPDATE 17:54

A poszt megjelenése után a BKV az alábbi reakciót küldte:

„A zoom.hu internetes oldalon az M3 metró vonal korszerűsített, felújított járműveiről közölt fényképek alapján irt cikk tartalma az alábbiak miatt nem felel meg a valóságnak.

Az összeállítás figyelmen kívül hagyja, hogy a több részből összeillesztett, gyakran tagolt, bordázott konstrukció miatt egyetlen vasúti jármű teteje sem teljesen egyenletes. A feltételezett rozsdafoltok valójában szennyeződés maradványok, ugyanis a metrójárművek üzeme során a szerelvények áramellátást szolgáló harmadik sín és a rajta futó áramszedők, illetve a vasúti kerekek kopásából fémpor keletkezik, amelyet a közlekedő szerelvények által keltett huzathatás örvénylésben tart. Ez a fémpor a járműmosások között lerakódik a járművek tetején, és abból egy záport követően a bordázott járműtetőn a fényképeken látható rozsdás fémpor-összefolyások keletkeznek. Jelen esetben is ez történt.

Az utolsó képen – a cikkel ellentétben – sem olyan szellőzők láthatók, amelyekből „rojtokban lóg ki a tömítés”. A kép azokat a forgalomba még nem helyezett járműről el nem távolított nyílászáró szalagokat mutatja, amelyekkel a gyártó a járművek szállítása előtt az utastér szellőző nyílásait lezárta. A szerelvények forgalomba adását megelőző előkészítés során ezek a nyílászáró szalagok eltávolításra kerülnek.”