Az ukrán parlament szankcionálni akar két tévécsatornát, ami folyton orosz propagandát terjeszt

A kijevi törvényhozás a befolyásos Nemzetbiztonsági és Védelmi Tanácshoz (RNBO) fordult azzal a kéréssel, hogy vizsgálja meg szankciók bevezetésének lehetőségét a 112 Ukrajina és a NewsOne hírtelevíziókkal szemben.

Az erre vonatkozó, a hét végén hatályba lépett határozatot a parlament egy, a honlapján megjelent lakossági petícióra alapozva hozta, ami a két hírtévét Ukrajna-ellenes orosz propaganda terjesztésével vádolta meg, és amihez összegyűlt 25 ezer aláírás, így azt a törvényhozásnak napirendjére kellett tűznie.

A határozatban a törvényhozás felsorolja a javasolt büntetőintézkedéseket, amik között szerepel a sugárzási engedély visszavonása is.

A parlamentben október 4-én megszavazott dokumentum komoly vitákat váltott ki Ukrajnában. Az ellenzői szerint a két, általuk ellenzékinek nevezett hírtévé elleni támadás az elnökválasztási kampány része, Petro Porosenko államfő és környezete így akarja elhallgattatni a neki kényelmetlen médiát. Szerintük ez nyílt korlátozása a sajtószabadságnak és a szabad véleménynyilvánításnak. Rámutattak arra, hogy televíziótól sugárzási engedélyt elvileg csak bíróság vehetne el. A peres eljárások viszont hosszadalmasak (az elnökválasztás jövő márciusban lesz), a politikai vezetés ezért meggyorsítva a folyamatot az RNBO-t hívja segítségül, hogy szüntesse meg a nemkívánatos televíziókat.

A másik oldal viszont azzal érvel, hogy a két hírcsatorna fölött gyakorlatilag Viktor Medvedcsuk ukrán oligarcha, Vlagyimir Putyin orosz elnök bizalmasa vette át az irányítást.

A nem titkoltan oroszbarát nézeteket valló Medvedcsuk jelenleg az Ukrán választás nevű társadalmi szervezet vezetője. 1998 és 2007 között az ukrán szociáldemokrata párt vezetője volt, Leonyid Kucsma államfősége alatt 2002 és 2005 között ő vezette az elnöki hivatalt. A szovjet időkben ügyvédként több ukrán ellenzéki elítélésében „segített”, többek között Vaszil Sztusz ismert ukrán költő 1980-as elítélésében, aki 1985-ben egy Perm környéki szovjet munkatáborban halt meg.

Balra Putyin, jobbra Medvedcsuk az Új Jeruzsálom Orthodox Kolostorban, Moszkvától kb. 70 km-re 2017. november 15-én.Fotó: Alekszej Nikolszkij/Szputnyik/AFP

A hírtévék tulajdonosi háttere homályos, a papírokon szereplő tulajdonosok nyilvánvalóan strómanok. A zn.ua ukrán hírportál szerint a 112 Ukrajina egy bizonyos Eduard Katz német állampolgár tulajdonában van, aki egy eldugott kistelepülésen él Németországban és használt autók eladásából él. A televízió a nyáron került Medvedcsuk „kezébe”, azóta az addig többé-kevésbé kiegyensúlyozottan tájékoztató csatornán egyre többször kerül Medvedcsuk kedvező beállításban megemlítésre.

A NewsOne hírtévét gyakorlatilag létezése óta oroszbarátnak minősítik Ukrajnában a hangvétele miatt, és főleg azért, mert a vitaműsoraiban rendszeresen Viktor Janukovics Oroszországba menekült volt ukrán elnök egykori híveit szerepeltetik. Október 5-én Jevhen Murajev bejelentette, hogy eladta a tévécsatornát Tarasz Kozak parlamenti képviselőnek, aki a zn.ua szerint Medvedcsuk régi szövetségese. (MTI)

Népszerű
Uralkodj magadon!
Új kommentelési szabályok vannak 2016. január 21-től. Itt olvashatod el, hogy mik azok, és itt azt, hogy miért vezettük be őket.