Te is egész nap a monitort bámulod?

Mi, magyarok különösen szeretünk képernyőt bámulni. A Nielsen közönségmérése szerint 2017 III. negyedévében még az előző év azonos időszakához képest is 9 perccel néztünk több tévét, naponta átlagban 4 óra 25 percet. És ez csak a tévé, ha ehhez hozzávesszük az irodai pc-k és az okostelefonok kijelzője előtt, vagy netflixezéssel töltött időt, könnyen beláthatjuk, hogy éberen töltött óráink nagy részét különböző kijelzők előtt töltjük.

Ez kábé olyan a szemünknek, mint a karunknak lenne, ha egész nap bowlinggolyókkal járkálnánk. A folyamatos képernyőnézés miatt látásunk elhomályosul, szemünk kiszárad, fejünk megfájdul. Ennek az Amerikai Szemészeti Akadémia szóvivője, Purnima S. Patel szemészorvos szerint az a legfőbb oka, hogy a képernyőt bámulva a normálisnál ritkábban pislogunk, ami szemünk kiszáradásához vezethet, írja a Popsci. A problémát csak fokozzák a képernyők sajátosságai, például az, hogy a nyomtatott szöveggel szemben a képernyőn megjelenő betűk kevésbé kontúrosak, kontrasztosak, és még a képernyő visszatükröződései is nehezítik az olvasást, tovább fárasztva a szemet.

Patel megosztott pár trükköt, amivel segíthetünk szemünkön.

A 20-20-20-as szabály

Az egyik legegyszerűbb gyakorlat, amivel segíthetünk magunkon, az az, ha húsz percenként húsz másodpercen át egy tőlünk húsz lábnyira (~7 méternyire) levő tárgyra fókuszálunk. Ha nagyon száraznak érezzük a szemünket, akkor ezekben a szünetekben némi műkönnyel is segíthetünk - műkönnyel, vagyis a szem felületét nedvesítő anyaggal, nem a kipirosodott szemek vérereit összehúzó, így azokat kifehérítő szemcseppekkel, amik hosszú távon szemszárazság esetén inkább a probléma, mint a megoldás részét képzik.

A szemmozgató szünetek között is tehetünk szemünk egészségéért:

  • a monitor fényerejét érdemes a kényelmes határokon belül a lehető legalacsonyabbra állítani;
  • ha csillogó a képernyő, akkor a háttérfényeket úgy érdemes beállítani, hogy ne tükröződjenek benne;
  • fontos, hogy hogyan helyezkedünk el a monitorhoz képest: a monitor teteje legyen szemmagasság alatt, a fejtől 50-70 centire;
  • ha így olvashatatlanul kicsik a betűk, azok méretén állítsunk;
  • sötétedés után pedig érdemes olyan szűrüket használni, amik kiszűrik a kék fényt. Ez ugyan a szemünk egészségében mellékes, viszont az alvási ciklus fenntartásában fontos.
Népszerű
Uralkodj magadon!
Új kommentelési szabályok vannak 2016. január 21-től. Itt olvashatod el, hogy mik azok, és itt azt, hogy miért vezettük be őket.