A Madrid Central néven futó kezdeményezés pénteken lépett életbe. Mostantól kezdve a belváros 472 hektáros (közel 5 km2)területére nem lehet behajtani olyan benzinmotoros autóval, amit 2000 előtt regisztráltak, és olyan dízelessel, amit 2006 előtt, kivéve ha a tulajdonosa a lezárt területen lakik.
A cél az, hogy a nitrogén-dioxid szintjét 23 százalékkal csökkentsék 2020-ig, és hogy mostantól az emberek álljanak középpontjában a város közlekedésének, ne pedig a belsőégésű motorokkal működő járművek.
Madrid az első nagyobb európai főváros, amelyik meglépte ezt a tiltást, de hasonló ígéretet tett már Párizs és Athén polgármestere is, ezekben a városokban 2025-ig akarják kitiltani a dízeles járműveket. Hamburgban pedig idén két főútról már letiltottak egyes, régebbi típusú dízeles autókat. Oslo városában pedig arra törekednek, hogy a városközpont teljesen autómentes legyen.
A madridi változtatás lényege, hogy ezentúl csak zérókibocsátású járművekkel lehet szabadon a belvárosban közlekedni. A hibrid és LPG-járművek például csak két órán át parkolhatnak a benti területen, a modernebb dízeles és benzines autók pedig nem parkolhatnak az utak mentén, csak parkolóházakban vagy magángarázsokban.
Az új szabályok érintik a teherautókat is: a régebbi járművek csak megszabott időben, reggel hét és délután egy között mehetnek be a zónába, míg az újabb, kevésbé szennyező teherautók este kilencig tehetik meg ugyanezt.
A város polgármestere, Manuela Carmena szerint ez az intézkedés legalább annyira szól a közegészségügyről, mint a közlekedésről. A lépésnek voltak kritikusai a jobboldalon, akik főleg azzal érveltek, hogy a madridiaknak egyszerűen nincs pénzük arra, hogy lecseréljék járműveiket nem szennyező példányokra.
A városvezetés viszont optimista: napi kétmillió ember érkezik mindennap a városközpontba, és közülük 1,2 millióan eleve tömegközlekedéssel teszik ezt, 550 ezren gyalog és csak 230 ezren autóval. Szóval szó sincs arról, hogy lezárnák a városközpontot, eddig is sokan el tudták azt érni autó nélkül. A változás mindössze annyi lesz, hogy az autóvezetőknek rá kell majd jönniük, nem ők irányítanak ebben a történetben.
Benzines és dízeles taxik 2022-ig hajthatnak be a zónába a régi járműveikkel, és a hatóságok eleve nem terveznek senkit megbírságolni jövő márciusig.
A madridi közlekedés és a levegőminőség összefüggéséről korábban részletesen is írtunk. (Guardian)
Kommentek
Közösségünk messze túlnyomó többségének jószándéka és minden moderációs igyekezetünk ellenére cikkeink alatt időről-időre a kollégáinkat durván sértő, bántó megjegyzések jelentek meg.
Hosszas mérlegelés és a lehetőségeink alapos vizsgálata után úgy döntöttünk, hogy a jövőben a közösségépítés más útjait támogatjuk, és a cikkek alatti kommentelés lehetőségét megszüntetjük. Közösség és Belső kör csomaggal rendelkező előfizetőinket továbbra is várjuk zárt Facebook csoportunkba, a Közértbe, ahol hozzászólhatnak a cikkeinkhez, és kérdezhetnek a szerzőinktől is.