Összeomlik a közúti kereskedelem Franciaország és Dél-Anglia között, ha nincs megállapodás a Brexitről

Tbg
eu
2019 január 07., 13:09

Torlódáskezelési próbát tartottak hétfőn a délkelet-angliai nagy kikötők környékén, arra az esetre, ha a brit EU-tagság megszűnésének (Brexit) feltételrendszeréről szóló megállapodást nem sikerülne életbe léptetni, és ez komolyabb fennakadásokat okozna a nemzetközi áruszállításban.

Az Európai Unióval elért 585 oldalas megállapodásról várhatóan jövő kedden szavaz a londoni alsóház - a múlt héten már ismertté vált időpontot kormányforrások hétfőn megerősítették -, de továbbra sem garantált az egyezmény elfogadása, főleg az ír-északír határellenőrzés visszaállításának elkerülését célzó mechanizmus feletti súlyos nézetelérések miatt.

A hétfői próbán, amelyben 150 kamion vett részt, azt tesztelték, hogy az EU-val folytatott kereskedelemben esetleg hirtelen megjelenő vám- és egyéb ellenőrzések milyen torlódásokat okozhatnak a délkelet-angliai kikötők környékén, és e fennakadásokat forgalomszervezési intézkedésekkel miként lehetne kezelni.

A kamionok, amelyek üzemeltetőit a brit közlekedési minisztérium kérte fel a közreműködésre, a Canterbury városához közeli, ma már használaton kívüli Manston repülőtéren gyülekeztek, onnan elindultak a legnagyobb forgalmú brit kompkikötő, Dover felé, majd visszatértek a volt légikikötőbe.

A próba célja annak felmérése volt, hogy a helyi úthálózat miként bírja el nagyszámú kamion hirtelen feltorlódását, és a torlódások kezelésében hogyan lehet felhasználni kitérő parkolóként Manston repülőterét.

A kidolgozott készenléti tervek alapján Manstonba szükség esetén kétezer kamiont is át lehetne terelni a közúti hálózatról, ha a térségi kikötők bedugulnának.

A brit kormány nemrégiben ismertetett hatásvizsgálatai azt mutatják, hogy a vámellenőrzések hirtelen bevezetése okozta fennakadások akár hat hónapig is jelentősen korlátozhatnák a két legnagyobb kikötő, Dover és a közeli Folkestone kapacitásait.

2,5 millió kamiont kellene évente vámoltatni

A Bank of England kormányzója, Mark Carney a londoni alsóház pénzügyi bizottságának minapi meghallgatásán ezt gyakorlatilag megerősítette, kijelentve: a brit kikötők nincsenek felkészülve egy olyan forgatókönyvre, amelynek alapján nem sikerül életbe léptetni a Brexit feltételeiről szóló megállapodást, és emiatt az Európai Unióval folytatott brit kereskedelem a Kereskedelmi Világszervezet (WTO) szabályrendszere alapján folytatódik. Ez ugyanis vámok megjelenését és vámellenőrzések bevezetését jelentené a jelenleg vámmentes kétoldalú kereskedelemben.

Dover és a szemközti, franciaországi Calais kikötője között évente 2,5 millió kamion fordul meg.

A patinás Imperial College London egyetem nemrégiben elvégzett vizsgálata kimutatta, hogy ha a francia oldalon minden egyes teherjárművet csak négypercnyi vámvizsgálatnak vetnek alá, az a brit oldalon, a Dover kikötőjébe vezető autópályán csúcsidőben 47 kilométeres torlódást okozna.

Hétfőn 209 alsóházi képviselő eddig példátlan közös nyílt levélben szólította fel Theresa May miniszterelnököt arra, hogy a kormány minden lehetséges módon kerülje el a megállapodás nélküli Brexitet.

A kormánypárti és ellenzéki képviselők által aláírt felhívás szerint ha az EU-val folytatott kereskedelem a WTO szabályrendszerére tér át, az azonnali versenyképességi hátrányt okozna az éppen újjáéledő brit feldolgozószektornak, és ez munkahelyek ezreibe kerülhet.

A levél szerzőit olyan világcégek vezetői is támogatásukról biztosították, mint az Airbus, a Jaguar-Land Rover, a Ford és a Rolls Royce. (MT/AFP)

Kommentek

Közösségünk messze túlnyomó többségének jószándéka és minden moderációs igyekezetünk ellenére cikkeink alatt időről-időre a kollégáinkat durván sértő, bántó megjegyzések jelentek meg.
Hosszas mérlegelés és a lehetőségeink alapos vizsgálata után úgy döntöttünk, hogy a jövőben a közösségépítés más útjait támogatjuk, és a cikkek alatti kommentelés lehetőségét megszüntetjük. Közösség és Belső kör csomaggal rendelkező előfizetőinket továbbra is várjuk zárt Facebook csoportunkba, a Közértbe, ahol hozzászólhatnak a cikkeinkhez, és kérdezhetnek a szerzőinktől is.