Vizsgálják az Egyesült Államokban, hogy egyáltalán hogyan kaphatott repülési engedélyt a Boeing új modellje

A Boeing egyik új, 737 Max típusú gépe, amit az Ethiopian Airlinesnak gyártottak le a cég rentoni gyárában.Fotó: STEPHEN BRASHEAR/AFP

Belső vizsgálatot rendelt el az amerikai Szövetségi Légügyi Hatóságnál (FAA) Elaine L. Chao amerikai közlekedési miniszter. A vizsgálat célja annak feltárása, hogy hogyan nem akadt fenn az engedélyezési folyamaton a Boeing új, 737 Max típusa, amelynek két példánya szenvedett fél éven belül tragikus, és rendkívül hasonló balesetet: 2018 októberében az indonéz Lion Air, idén márciusban az Ethiopian Airlines gépe zuhant le percekkel a felszállás után.

Bár a vizsgálatok még tartanak, egyre több jel utal rá, hogy a balesetekhez a Boeing 737 Max robotpilótája új irányítási szoftverének is köze lehet.

Mostanra kiderült, hogy ezt az új szoftvert különösebben nem is vizsgálta az FAA, amely az új model engedélyezésekor a gép dizájnját, lítium akkumulátorait, túlnyomásos üzemanyagtöltő rendszerét és felfújható csúszdáit mind alaposan átvizsgálta.

A New York Times az engedélyezési folyamatra rálátó forrásai szerint az FAA vezetői nem is voltak tisztában vele, hogy a Boeing módosította a robotpilóta szoftverét.

Az FAA ezek után úgy döntött, hogy a 737-es korábbi változataival repülő pilótákat nem is kell átképezni az új gép vezetésére.

Ez végzetes döntésnek bizonyult, legalábbis a Boeing már az első, tavaly októberi baleset után új légi üzemeltetési utasítás kiadását jelentette be - bár ezt aztán a márciusi, etiópiai baleset után is bejelentették, így nem világos, hogy a két baleset között eltelt csaknem fél évben adtak-e ki új üzemeltetési utasítást, vagy hozzákezdtek-e a pilóták szintén beígért továbbképzéséhez.

A Chao által elrendelt vizsgálat egyben a Boeing szerepének vizsgálatát is jelenti. A Boeing 737 Max az első új model, amit az FAA az új elbírálási rendszerében engedélyezett. Az új rendszerben az bírálati folyamat jelentős részét a gyártóra, ez esetben a Boeingre delegálták, a gyártó maga bírálhatta el terméke biztonságosságát. (Via The New York Times)