Nem képezték ki a Boeing új típusára az Ethiopian Airlines pilótáját

külföld
2019 március 21., 08:07
Két Boeing 737 Max 8 típusú gép a cég rentoni gyára melletti reptéren. A Boeing 2019. március 27-i bejelentése szerint minden, már átadott Maxot felszerelnek két filléres eszközzel, melyekkel elkerülhető lett volna a Lion Air és az Ethiopian Airlines katasztrófája is.
photo_camera Két Boeing 737 Max 8 típusú gép a cég rentoni gyára melletti reptéren. Fotó: STEPHEN BRASHEAR/AFP

Bár az Ethiopian Airlines az elsők között üzemelt be szimulátort, amivel pilótáit átképezhette volna a Boeing új géptípusára, a 737 Max 8-ra, a márciusban lezuhant 737 Max pilótája nem kapott ilyen kiképzést, írja a New York Times a légitársaság működését ismerő forrásaira hivatkozva. Mondjuk a Boeing tájékoztatása alapján erre nem is volt szüksége, a cég a gép bevezetésekor azt állította, hogy a 737-es korábbi típusaival repülő tapasztalt pilóták nem szorulnak továbbképzésre. A lezuhant gép pilótájának 8000 óra repülési tapasztalata volt, részben 737-es géptípussal.

Mindez azért vált kulcsfontosságú kérdéssé, mert egyre több adat utal arra, hogy a tragédiát nem a pilóta, hanem a gép hibája okozta - a márciusi etiópiai baleset körülményei megdöbbentően hasonlítanak egy majd fél évvel korábbi balesetére, az indonéz Lion Air 610-es számú járatának tragédiájára. A vizsgálatok még tartanak, úgyhogy egyelőre csak előzetes adatok alapján tűnik úgy, hogy mindezért a 737 Max típus robotpilótájának szoftvere a felelős. A Boeing az új típusánál lecserélte a korábbi modelleknél használt szoftvert - ezt azonban nem verték nagy dobra, a gépet engedélyező amerikai légügyi hatóság (FAA) vezetői nem is tudtak a szoftvercseréről. A Times szerint erről a géppel repülő pilóták egy része se tudott.

A Boeing már a tavaly októberi, indonéziai baleset után azt ígérte, hogy frissíti a szoftvert, illetve hogy továbbképzésre küldi a típussal repülő pilótákat. Fél évvel később, az etióp gép balesete után megismételték ígéretüket. Ezúttal nem csak a levegőbe beszéltek, az FAA szerda esti tájékoztatása szerint a Boeing most valóban lecserélte a robotpilóta szoftverét, és már dolgozik a légi üzemeltetési utasítás - a géphez mellékelt felhasználói kézikönyv - módosításán is. Erre amúgy szintén ígéretet tettek már fél évvel ezelőtt is.

Ha már akkor valóban kiadták volna az új légi üzemeltetési utasítást, az etiópiai baleset talán elkerülhető lett volna. A lezuhant gép feketedobozának franciaországi vizsgálatakor kiderült, hogy a zuhanó gép pilótája kereste, de nem találta a kézikönyvben a hiba orvoslásához szükséges manőver leírását. (Via The New York Times, MTI)

Kommentek

Közösségünk messze túlnyomó többségének jószándéka és minden moderációs igyekezetünk ellenére cikkeink alatt időről-időre a kollégáinkat durván sértő, bántó megjegyzések jelentek meg.
Hosszas mérlegelés és a lehetőségeink alapos vizsgálata után úgy döntöttünk, hogy a jövőben a közösségépítés más útjait támogatjuk, és a cikkek alatti kommentelés lehetőségét megszüntetjük. Közösség és Belső kör csomaggal rendelkező előfizetőinket továbbra is várjuk zárt Facebook csoportunkba, a Közértbe, ahol hozzászólhatnak a cikkeinkhez, és kérdezhetnek a szerzőinktől is.