Áder János példát mutat: nem ül elektromos autóba, marad a járó motorral várakozó Mercedesnél

„A klímavédelem ügyében nem ünnepélyes deklarációkra és látványos szándéknyilatkozatokra van szükség, hanem arra, hogy végre lássunk hozzá a munkához” – jelentette ki Áder János egy június végi rádióinterjúban. A köztársasági elnök figyelmeztetett:

„Ha a mostani prognózisokat is figyelmen kívül hagyjuk, azt mondjuk, ráérünk még ezzel foglalkozni, kicsit patópáloskodunk még, akkor a helyzet 5-10 év múlva még rosszabb lesz.” 

Ennek aprópóján megkérdeztük a Köztársasági Elnöki Hivatalt, hogy tervezik-e elektromos üzeműre cserélni Áder hivatali autóját. Érdeklődésünk elhárították azzal, hogy nem illetékesek az ügyben, mert a hatályos jogszabályok szerint 

„a hivatali célú autó használatáról a Készenléti Rendőrség gondoskodik felső kategóriájú és megfelelő biztonsági berendezéssel ellátott gépjármű rendelkezésre bocsátásával”.

Valóban gondoskodik: a jelenleg használt hivatali autót 2016-ban szerezték be. A Közbeszerzési Értesítőben megjelent hirdetmény szerint

nettó 26 millióért vásároltak egy Mercedes S 400 L 4Matic típusú felsővezetői gépjárművet.

Az S-osztályos Mercedes nemcsak akkor égeti a benzint, mikor a köztársasági elnököt szállítja, hanem rá várakozva is. Az ORFK érdeklődésünkre elismerte, hogy

„a biztonsági protokoll részét képezi, adott időpontban és helyszínen, hogy a védett személyt szállító gépjármű járó motorral várakozik, ezt azonban minden esetben a biztosítás időtartama és helyszíne befolyásolja”.

Kérdésünkre, hogy tervezik-e elektromos üzeműre cserélni Áder hivatali autóját, azt válaszolták: 

„A köztársasági elnök és családja védelmét ellátó szervezeti egységként a védett személyek biztosítása során minden esetben a feladat függvényében választjuk ki azt a szolgálati gépjárművet, amelyet az adott biztosítási feladat végrehajtására alkalmasnak tartunk, tehát nincs »egy« darab gépjármű, amelyet kizárólag csak köztársasági elnök úr utazásai során használnánk.”

Arról, hogy Áder János milyen sikerrel próbálja képviselni a klímapolitikát a kormány intézkedéseivel szemben, korábban részletesen is írtunk