Nem környezetbarát az elektromos roller

Az elektromos rollerek a közhiedelemmel ellentétben nem járulnak hozzá a környezet védelméhez a német szövetségi környezetvédelmi hivatal, az Umweltbundesamt (UBA) tanulmánya szerint.

Maria Krautzberger, az UBA elnöke azt mondta: az elektromos rollerek ökológiai lábnyoma természetesen jóval kisebb, mint az autóké, de a kerékpárnál lényegesen környezetszennyezőbb megoldást jelentenek, és nem nyújtanak vele szemben előnyös közlekedési alternatívát. Az elektromos roller a használt akkumulátor miatt számít környezetszennyező közlekedési eszköznek.

A tanulmány szerint az elektromos rollerrel pont az a legnagyobb probléma, hogy a belvárosi gyalogos és kerékpáros közlekedés helyettesítésére vált népszerű eszközzé, holott a városi életminőség javítására és környezetvédelmi szempontból éppen az autóforgalom kiváltásában kellene szerepet vállalnia.

Az elektromos rollereket kölcsönző vállalkozásoknak ezért tehát a belvárosok helyett elsősorban a külvárosokra kellene összpontosítaniuk a szolgáltatásaikat, hogy ezzel is lehetővé tegyék az ingázóknak a vasútállomások és villamosmegállók gyors elérését.

Németországban az idén júniusban elfogadott törvény értelmében elektromos rollerekkel tilos járdán közlekedni. Az elektromos rollereknek az autóút szélén kell közlekedni, vagy ahol van, ott kerékpárúton.

A UBA-tanulmány azt írja, az elektromos rollerek csak akkor tekinthetők környezetbarát közlekedési megoldásnak, ha robbanómotoros járművet, autót vagy motorkerékpárt váltanak ki. De ha gyalogos vagy kerékpáros közlekedés helyett alkalmazzák, akkor környezetkárosító megoldásnak számítanak.

Németországban még nem állnak rendelkezésre statisztikailag értékelhető felmérések az elektromos rollerek használatáról, de egy Berlinben végzett vizsgálat előzetes adatai szerint a rollereket átlagosan 2 km megtételére használják.

Egy Párizsban végzett, 4000 felhasználó bevonásával végzett felmérés szerint a megkérdezettek 47 százaléka gyalog indult volna el, ha nem áll rendelkezésére bérelhető elektromos roller, 29 százalékuk a tömegközlekedést vette volna igénybe és 9 százalékuk ült volna biciklire. A megkérdezetteknek csak 8 százaléka nyilatkozott úgy, hogy saját autó vagy taxi helyett választotta a bérelhető elektromos rollert, és 3 százalékuk állította azt, hogy el sem indult volna, ha nem áll rendelkezésre elektromos roller.

A tanulmány szerint környezetvédelmi szempontból az lenne az egyedüli üdvös megoldás, ha az elektromos roller az autóról a tömegközlekedésre való átszállást könnyítené meg, vagyis a megtett út első és utolsó néhány kilométerében jutna szerephez. De a felmérések alapján most nem ez a helyzet, a felhasználóknak csak egy kis töredéke vesz igénybe elektromos rollert autó helyett.

Széttört elektromos roller BudapestenFotó: Ács Dániel/444

Nemrég egy amerikai kutatás arra jutott, hogy az elektromos rollerek előállítása is rengeteg üvegházhatású gázt termel, hát még az, hogy a kölcsönzők autókkal gyűjtik, osztják a városszerte a valamiért jellemzően járdákon, bicikliutakon, buszmegállókban keresztbe ledobott rollereket. (via MTI)