5 milliós versenyfelügyeleti bírsággal sújtották Rubint Rékát és a Body Shopot nem megfelelő influenszermarketing miatt

A Gazdasági Versenyhivatal megbírságolta Rubint Réka cégét, az Alakreform Kft.-t és a The Body Shop termékeket forgalmazó Avanzo-Trade Kft.-t, mert nem teljesítették maradéktalanul online média-megjelenéseikkel kapcsolatban korábban vállalt kötelezettségeiket – közölte a GVH.

A GVH 2016 végén indított eljárást három, kiemelkedő számú követővel rendelkező véleményvezér kommunikációs tevékenységének vizsgálatára. Mindhárom eljárás kötelezettségvállalással zárult, azzal a céllal, hogy az érintett piac szereplői – szankcionálás nélkül – iránymutatást kapjanak a közösségi médiában való reklámozással kapcsolatos versenyhatósági elvárásokról. A lényeg: egyértelműen, közérthetően és jól észlelhetően kell a fogyasztók tudomására hozni, ha egy posztot egy véleményvezér ellenszolgáltatásért (pénzért, próbatermékért, egyéb kedvezményért stb.) tesz közzé. Lényeges az is, hogy a reklám megjelölésének elmaradásáért felelősséggel tartozik mind a poszt közzétevője, mind az érintett termék értékesítője, így mindkét oldal érdekelt a jogszerű kommunikációban.

A GVH most zárult utóvizsgálata megállapította, hogy nagyobb részt teljesültek Rubint Réka és a közreműködésével hirdető vállalkozások vállalásai. A vállalkozások az elvárás szerint módosították szerződéseiket, Rubint Réka pedig minden esetben alkalmazta a #reklam megjelölést közösségi oldalain. Az előírt tájékoztató posztokat az Alakreform Kft. még az előírtnál többször is közzétette a Facebookon, emellett kiemelte tartalmai fizetett jellegét az újonnan alkalmazott Youtube-csatornán is.

Fotó: Rubint Réka/Facebook

De a Hivatal hiányosságokat is észlelt: az Alakreform Kft. nem helyezte el megfelelően a #reklam megjelölést a posztokon belül, emellett mulasztást követett el a tájékoztató poszt közzétételében is az Instagramon, és ezt csak utólag, a vizsgálat kései szakaszában pótolta. Így a GVH 3 millió forintos bírságot szabott ki a cégre.

Az Avanzo-Trade Kft. a megjelölt határidőig egyáltalán nem igazolta kötelezettségvállalása teljesítését a hatóságnak. Bár vállalása legfontosabb elemét, a szerződésmódosításokat végrehajtotta, de az igazolás hiánya különösen nagy súlyú mulasztásnak tekintendő, hiszen alapjaiban áshatja alá a kötelezettségvállalás céljait. A vállalkozás emellett nem tett eleget a vállalásának, hogy együttműködjön az Alakreform Kft.-vel a The Body Shop termékekkel kapcsolatos, helyreigazító jellegű tájékoztató poszt közzétételében. A versenyhatóság 2 millió forintra bírságolta a társaságot.

Vagyis:

  • Bár Rubint mindig használta a megkülönböztető (#reklám) kifejezést a posztban, de sokszor nem a poszt azon részén, ahol vállalta (az elején), hanem csak a végén, vagy a #-es hívószavak között megbújva, nem kiemelten (és nem indokolta, miért, pedig a vállalását ő maga fogalmazta meg).
  • Vállalta azt is, hogy nemcsak a Facebookon, de az Instagramon is közzétesz egy edukációs (helyreigazító, magyarázó) jellegű bejegyzést, de az Instagramon ez elmaradt a vállalt időben, csak a napokban, a vizsgálat végén pótolta.
  • Az Avanzo-Trade Kft. pedig abban mulasztott, hogy semmit nem igazolt határidőben, miközben vállalást tett az igazolás idejét és módját illetően is.

A vállalkozások módosított online megjelenésének módja nagyrészt iránymutató lehetett a piac különböző szegmenseiben, de a GVH szerint a vállalások egyes elemei csak együttesen érhetik el a kívánt célt, a közérdek hatékony védelmét. Így a versenyhatóság nem fogadta el az összességében hiányos teljesítést. A GVH #Megfeleles#Velemenyvezer útmutatója itt érthető el.

A múlt héten rendezték meg az Influenszer Fesztivált, az arról szóló riportunk itt olvasható.