Nagyot hamukázott a magyar sajtószabadságról Szijjártó Péter Amerikában

Szijjártó Péter az ENSZ Közgyűlésén Lavror orosz külügyminiszterrelFotó: KKM/Burger Zsolt/MTI/MTVA

A közszolgálati NPR csatornájának adott rövid interjút az ENSZ New York-i Közgyűlésén tartott beszéde után Szijjártó Péter, akit úgy konferáltak fel, mint annak az országnak a külügyminiszterét, amelyet sok helyen már csak látszatdemokráciának tartanak. 

Szijjártót, aki az interjú későbbi részében főleg az illegális migrációról beszélt, annak apropóján kérdezték a magyar sajtószabadság helyzetéről, hogy a New York Times szerint - miután az amerikai Kongresszus jóváhagyta a lépést -, már jövő májusban újraindulhat a Szabad Európa Rádió magyar adása a United States Agency for Global Media támogatásával. 

Szijjártó sértőnek titulálta a felvetést, és fake news-nak nevezte a feltételezést, hogy Magyarországon ne lenne sajtószabadság. 

„Teljes médiaszabadság van Magyarországon. Nem tud egyetlen olyan szegmenst se megjelezni a magyar nyilvánosságban, legyen az tévé, rádió vagy internet, ahol a piacvezető csatorna kormánypárti lenne.” 

A riportban megszólal az NPR egyik tudósítója, aki készített egy anyagot a magyarországi médiahelyzetről, és azt találta, hogy a sajtó- és médiatermékek 90 százaléka kormányzati befolyás alatt áll. A magyar külügyminiszter erre a felvetésre megismételte, hogy ez hazugság, és képtelenség is, hiszen a piacvezető médiumok mind kritikusok a kabinettel szemben. 

Ezt az állítást a piacvezető médiumokról Orbán Viktor is elsütötte már nemzetközi vizeken, a gond azonban vele az, hogy nem igaz, és még ha az volna is, az se jelentené, hogy Magyarországon sajtószabadság van. 

A televíziós piacon kétségtelenül piacvezető a kormánypártinak nem nevezhető RTL, de alig előzi meg a kormányzati körök által állami pénzintézetek hitelsegítségével felvásárolt TV2 Médiacsoport (amely egyébként szereti azt hirdetni, hogy bizonyos mérőszámok szerint már előzi is a konkurenciát.) A hírtelevíziók piacán eközben a kormányzati befolyás megkérdőjelezhetetlen. 

Az online hírpiacon a Matolcsy-kör által korábban felvásárolt Origo éveken keresztül piacvezető volt, mielőtt propagandalapot nem készítettek belőle, ami az olvasottság visszaeséséhez vezetett. 

Az egyenesen megmagyarázhatatlan, melyik kritikus piacvezető rádióra célzott Szijjártó, miután jelenleg az egykori Vajna-birodalomhoz sorolt, (tavaly ősszel épp egy amerikai (!), delaware-i cégbe kiszervezett) Rádió1 az egyetlen országosan fogható kereskedelmi rádiócsatorna Magyarországon, köszönhetően a konkurencia hatósági közbenjárással, több lépésben történt ellehetetlenítésének. Az országosan ezen túl fogható közszolgálati csatornák mind szoros kormányzati irányítás alatt állnak, és ez igaz természetesen az állami televíziós csatornákra is.

Szijjártó nem tett említést továbbá a 100 százalékos politikai befolyás alatt álló megyei lappiacról, a napilapok illetve bulvárlapok piacáról, a kabinetminisztérium által szigorúan felügyelt és irányított állami hirdetési piacról, és arról sem, hogy ősz óta egy politikai alapon kinevezett káderek által irányított alapítvány felügyeli a magyar médiapiac legjelentősebb vállalatait. (NPR)