Kínai cég vett részesedést a Rail Cargo Terminal-BILK Zrt.-ben

közlekedés
2019 november 20., 20:56
comments 23

A kínai Cosco Shipping vállalatcsoporthoz tartozó Ocean Rail Logistics S.A. 15 százalékot meghaladó részesedést vásárolt az osztrák Rail Cargo Group (RCG) magyarországi tagvállalatában, a Rail Cargo Terminal-BILK Zrt.-ben.

Budapesten, a szerződés aláírása alkalmából az Innovációs és Technológiai Minisztérium közlekedéspolitikáért felelős államtitkára üdvözölte a megállapodást. Mosóczi László szerint így javulhat az áruszállítás hatékonysága, és bővülhet a Kínából érkező vasúti teherforgalom.

A kormány a közlekedési hálózatok és a logisztikai szolgáltatások fejlesztésével járul hozzá ahhoz, hogy az ország kiaknázhassa a földrajzi fekvéséből eredő előnyöket – mondta az államtitkár, aki a vasúti teherfuvarozásban különösen fontosnak nevezte a magyar tranzitszerep erősítését, hiszen vonaton juthatnak el Európa belsejébe a hajón érkező kínai áruk is, ha megépül az összeköttetés a pireuszi kikötő és Budapest között.

A Kínai Népköztársaság budapesti nagykövete a szerződés mellett a magyar-kínai kapcsolatok fejlődéséről is elismerően szólt. Tuan Csie-lung szerint a két állam közötti bizalom erős, és Peking nyitott az együttműködések további erősítése iránt. Hozzátartozik ehhez az infrastruktúrák összehangolása is, Kína ezért szívesen járul hozzá Közép- és Kelet-Európában a fejlesztésekhez, és úgy látja, hogy a kontinenssel kiépített összeköttetés jelentős mértékben segíti a nyitást a nagyvilágra – mondta. A nagykövet szerint a Cosco és a Rail Cargo Terminal-BILK megállapodása erősíteni fogja a térség jelentőségét az áruelosztásban, és új piaci lehetőségeket teremt minden európai országnak.

Thomas Kargl, a Rail Cargo Austria Igazgatóságának tagja szerint a szerződéssel a Cosco jól működő, fejlett hálózat üzemeltetésében vehet részt. A budapesti terminálüzemeltető és RCG felkészültsége együtt garantálja, hogy a megállapodás előnyeit minden érintett élvezhesse – mondta.

Szun Csün, a COSCO Shipping Europe elnöke szerint európai csomópontként Magyarország a négy égtájat, fővárosi terminálja pedig a tengeri és a szárazföldi szállítást köti össze.

A kínai Cosco (China Ocean Shipping Company) a világ egyik legnagyobb tengeri áruszállító vállalata. 2009 óta 35 éves koncesszióban üzemelteti a görögországi Pireusz kikötőjét, aminek 2016 óta többségi tulajdonosa. A létesítményt közel 1 milliárd euróból fejlesztették, és múlt héten, a görög-kínai elnöki találkozón bejelentették, hogy további 600 millió eurót költenek a kikötőre. A Cosco az elmúlt években számos európai kikötőben vásárolt részesedést, így a görögországi mellett többek között Belgiumban, Spanyolországban és Litvániában is.

Liu Yunshan, a Kínai Kommunista Párt Központi Bizottsága Politikai Bizottság Állandó Bizottságának tagja a kínai Cosco által megvásárolt pireuszi kikötőben 2016 októberében
photo_camera Liu Yunshan, a Kínai Kommunista Párt Központi Bizottsága Politikai Bizottság Állandó Bizottságának tagja a kínai Cosco által megvásárolt pireuszi kikötőben 2016 októberében Fotó: Rao Aimin/Xinhua

A Rail Cargo Terminal-BILK Zrt.-t 2001 decemberében alapították, hogy a Budapesti Intermodális Logisztikai Központ (BILK) egyik üzemeltető cégeként, a budapesti régióban fő szerepet betöltve ellássa kísért és kíséretlen kombináltfuvarozási küldemények kezelését, azaz közútról vasútra és vasútról közútra történő átrakodását.

A Budapest XXIII. kerületében 22 hektáron elterülő terminál zöldmezős beruházásként kb. 1,5 évig tartó építkezés után 2003 novemberében nyitotta meg, és a működésével a Budapesten és környékén elhelyezkedő konténer és Ro-La terminálok szerepét és feladatait vette át. Az azóta történt fejlesztésekkel a cég honlapja szerint éves szinten kb. 220 ezer TEU-konténer mennyiség kezelésére képes.

A 4,6 milliárd forint saját tőkével rendelkező Rail Cargo Terminal-BILK Zrt. a nyilvános cégadatok szerint 2,7 milliárd forint árbevételt ért el 2018-ban, a 2017-es 2,5 milliárd forint után. A cég adózott eredménye a 2017-es 613 millió forintról 696 millióra nőtt 2018-ban. (MTI)

Kommentek

Közösségünk messze túlnyomó többségének jószándéka és minden moderációs igyekezetünk ellenére cikkeink alatt időről-időre a kollégáinkat durván sértő, bántó megjegyzések jelentek meg.
Hosszas mérlegelés és a lehetőségeink alapos vizsgálata után úgy döntöttünk, hogy a jövőben a közösségépítés más útjait támogatjuk, és a cikkek alatti kommentelés lehetőségét megszüntetjük. Közösség és Belső kör csomaggal rendelkező előfizetőinket továbbra is várjuk zárt Facebook csoportunkba, a Közértbe, ahol hozzászólhatnak a cikkeinkhez, és kérdezhetnek a szerzőinktől is.