A versenyhivatal nem talált fogást azon a reklámon, hogy a Tények „Magyarország legjobb híradója”

Rendkívüli hírlevél
Amit azonnal tudni kell

A nem sokkal korábban a kormánypropaganda egyik legsötétebb vermévé változó Tények című műsort 2017 elején azzal kezdte el reklámozni a TV2, hogy az „Magyarország legjobb híradója”. Ezzel az állítással - túl az előző mondatban megjelenő szubjektív véleményemen vagy a sokkal objektívabb nézettségi adatokon - az is a probléma, hogy az eddigi gyakorlat alapján mintha sértené a versenyjogot.

Forrás: TV2/Tények Extra

Annak idején mi is idéztük Polyák Gábor médiaelemzőt, aki szerint „termékek, szolgáltatások összehasonlításának mindig konkrét termékek, szolgáltatások között kell fennállnia, és mérhető, számszerű eredményeken kell alapulnia.” Márpedig a jóság nehezen mérhető, ezért el nem lehetett képzelni, hogy a TV2 bizonyítani tudja a legjobbságát. Amiből akár százmilliós nagyságrendű bírság is lehetett volna.

Először úgy tűnt, hogy ezt a Gazdasági Versenyhivatal is így gondolja, hiszen gyorsan eljárást indított – hogy aztán ne szóljon többet egy szót sem. Ha az Index nem kérdez rá, nem is értesülünk róla, hogy kétéves kutakodás után idén szeptember 10-én végül elkaszálták az eljárást a legalsó, vizsgálói szinten. Vagyis nincs bírság, de még csak azt se mondták ki, hogy a tévé hibázott volna. Az Indexnek küldött parádés indoklás szerint

„a tényállás a határozat meghozatalához szükséges mértékben nem volt tisztázható, és további eljárási cselekménytől sem várható eredmény.”

"Tények"Fotó: Screenshot

Ahogy a lap emlékeztet rá, máskor a GVH-nak sokkal jobban ment a tényállás megállapítása.

  • Amikor 2002-ben a Head&Shoulders azzal jött, hogy a sampona „100 százalékban eltünteti a korpát” és „nincs hatásosabb sampon”, fél év múlva már várta is a bírság. 
  • A Vodafone a 2013-as Legek Hálózata kampányában ugyan nem állította, csak sugallta, hogy összehasonlította hálózatát a versenytársakkal, egy év múlva mégis megérkezett a 125 milliós bírság a GVH-tól.