Súlyos, a közemúlt légikatasztrófáiért felelőssé tehető hibákat ismert be kedden a Boeing, most pedig olyan dokumentumok kerültek elő, amiben a cég alkalmazottai is arról beszélgetnek, hogy mekkora hibát követett el a cég.
Ma reggel megjelent cikkünkben részletesen beszámoltunk, hogyan próbálta megspórolni a repülőgépgyártó a pilóták továbbképzését a 737-es Max típusú gépeikre. Márpedig a bekövetkezett két súlyos légibalesetben kulcsmomentum volt, hogy a pilóták nem ismerték elég jól az új gépek automata irányítórendszereit.
A Boeing akkor kezdett hibát hibára halmozni, amikor időzavarba került a nagy európai gyártóval, az Airbusszal folytatott piaci versenyben. A fejlesztési idő és a költségek csökkentése miatt 2010-ben leállította a 737-es kiváltására szánt új típus fejlesztését, és úgy döntött, hogy inkább a 737-es modellt frissíti, és 737 Max néven dobja piacra. A frissítés legfontosabb eleme az volt, hogy a gép a korábbiaknál jóval nagyobb és hatékonyabb hajtóművet kapott. Az Airbus egyébként hasonló módszerrel fejlesztette tovább ugyanebben a kategóriában versenyző gépét, az A320-at, és hozta ki nagyobb, erősebb motorra az A320neót. A különbség, hogy az Airbus gépek szárnyai alá befértek a 45 centivel nagyobb hajtóművek, míg a Max szárnyai alá nem, mert a 60-as években tervezett gépen a szárnyak túl alacsonyan vannak.
A Boeing ezért a hajtóműveket kicsit előrébb és feljebb rakta, amitől teljesen megváltozott a gép súlypontja. A hajtóművek az új helyzetükben túl nagy felfelé irányuló nyomatékot fejtettek ki a gépre, ami azt jelenti, hogy ha a gép a korábbinál „magasabban hordta az orrát”, illetve ha a motor túl nagy nyomatékot ad le, akkor olyan meredek szögbe fordítja a gépet, hogy az könnyen „áteshet”, azaz az gép szinte függőleges helyzetbe kerül, megszűnik a szárnyakon a felhajtóerő, a gép lezuhan. Ezt az átesési kockázatot a mérnökök úgy próbálták kiküszöbölni, hogy új elektronikus rendszert szereltek be: a Manőverkarakterisztikai Rásegítő Rendszer észleli, ha a pilóta túl nagy nyomatékkal próbál emelkedni, és a gép orra veszélyesen magasra kerül, ekkor átveszi az irányítást, és lenyomja a gép orrát, hogy ne essen át.
Azt azonban nem közölték a pilótákkal, hogy beépítették ezt az egyébként könnyen meghibásodó rendszert, mert akkor a pilótákat tovább kellett volna képezni az új típusra. Ez óriási plusz költséget jelentett volna a cégnek. Valószínű, hogy ez a rendszer okozta a lezuhant indonéz és etióp gép tragédiáját is. A társaság most beismerte, hogy valóban szükség lett volna a pilóták szimulátoros továbbképzésére.
A világ legnagyobb repülőgyártó cége már a korábban nyilvánosságra került bizonyítékok alapján is kritikus helyzetbe került. Helyzetét most olyan dokumentumok is súlyosbítják, amelyben az alkalmazottak a titokban beépített technológiáról beszélgetnek, és ezekből világosan kiderül, hogy ők is vércikinek és veszélyesnek tartották az egészet. Az egyikük még 2017-ben azt írta:
,,Ezt a repülőgépet bohócok tervezték, akiket majmok felügyelnek.”
Egy másik, 2018-as üzenet így szól:
,,Isten még nem bocsátott meg azért, ami a múlt évben eltussoltam.”
Az egyik alkalmazott a fejlődés megakadályozásának vélte már 2015-ben is az automatika beépítését. Egy másik pedig az, hogy elmulasztották a pilóták továbbképzését, olyan hatással lehet a Max jövőjére, mint a bolygónkéra lenne egy hatalmas aszteroida becsapódása.*
Szintén az egyik Boeing alkalmazott fejezte ki aggodalmait a Max-szimulátorral kapcsolatban, amikor megkérdezte társától, hogy ő engedné-e a családját egy ilyen géppel repülni, mire a másik alkalmazott azt felelte, hogy ő nem. A légügyi hatóság, az FAA viszont elmondta, hogy ők is megvizsgálták a dokumentumokat, és szakértőik szerint beadványban semmi sem utal olyan biztonsági kockázatokra, amelyeket ne azonosítottak volna a korábbi vizsgálatok alatt.
Ahelyett, hogy Boeing nagyon szégyellné magát, inkább a dolgozóit hibáztatja. Csütörtökön kijelentették, hogy ,,ez a kommunikáció nem tükrözi azt a céget, ami vagyunk és aminek lennünk kell, teljesen elfogadhatatlan".
A Képviselőház Közlekedési Bizottságának elnöke, a republikánus Peter A. DeFazio viszont azt mondta, hogy ez a kommunikáció nagyon aggasztó képet fest a Boeingról, ami nyilvánvalóan mindent megtett annak érdekében, hogy elkerülje az ellenőrzést, miközben a saját dolgozói is belső riasztást adtak. (Via The Washington Post)
*Pontosítás: A cikk eredeti változatában tévesen azt írtuk, hogy a levélben magát a Maxot minősítette bolygógyilkosnak a levél írója. A hibáért elnézést.
Kommentek
Közösségünk messze túlnyomó többségének jószándéka és minden moderációs igyekezetünk ellenére cikkeink alatt időről-időre a kollégáinkat durván sértő, bántó megjegyzések jelentek meg.
Hosszas mérlegelés és a lehetőségeink alapos vizsgálata után úgy döntöttünk, hogy a jövőben a közösségépítés más útjait támogatjuk, és a cikkek alatti kommentelés lehetőségét megszüntetjük. Közösség és Belső kör csomaggal rendelkező előfizetőinket továbbra is várjuk zárt Facebook csoportunkba, a Közértbe, ahol hozzászólhatnak a cikkeinkhez, és kérdezhetnek a szerzőinktől is.