Barátságosabb matekórákat ígér az alaptantervet kidolgozó matematikus

oktatás
2020 március 26., 07:41

A Magyar Nemzetnek beszélt az ősztől felmenőrendszerben életbe lépő újfajta matematika oktatásról Csapodi Csaba, az ELTE TTK Matematikatanítási és Módszertani Központ munkatársa, az új nemzeti alaptantervet (NAT) kidolgozó munkacsoport matematika tantárgyért felelős tagja.

Csapodi szerint komoly átalakuláson megy át a matematika oktatása a következő években: a cél, hogy a tanulói terhek csökkenjenek, és a tananyag jobban megfeleljen a gyerekek életkori sajátosságainak.

Ennek megfelelően alsó tagozaton „a hangsúly inkább a konkrétumokhoz kapcsolódó megértésre és a cselekvő tapasztalatszerzése kerül”, mert az elvonatkoztatások elvégzésére ebben az életkorban még nem elég érettek a diá­kok - mondta Csapodi. Hozzátéve, a számfogalom kialakítása, mérések kivitelezése és a geometriai alapozás adja majd az alsós tananyag gerincét.

Felső tagozaton is előtérbe kerülne a gyakorlatorientáltság és a játékosság, elvont fogalmak, definíciók, tételek ismerete és számonkérése helyett.

A középiskolai matematika tananyagból Csapodi szerint kikerültek a „túlságosan absztrakt, mindennapi élettől, tapasztalástól távol álló ismeretek”. Nem kell abszolút értékes egyenletekről, a valós számok halmazán értelmezett trigonometrikus függvényekről, a logaritmusos egyenletek és a vektorok skaláris szorzatáról tanulniuk a diákoknak.

A tanterv kidolgozói azt javasolják, inkább csak a matematika iránt fogékonyabb, a matematikával többet foglalkozó, műszaki, természettudományos, gazdasági irányban továbbtanuló diákoknak írják elő ezeket.

További változás, hogy általános és középiskolai szinten a tananyag részévé válnak pénzügyi és gazdasági ismeretek, egyszerű stratégiai, logikai, pénzügyi játékok és társasjátékok formájában.

Csapodiék arra számítanak, hogy az előírt tananyag a rendelkezésre álló órakeret nyolcvan százalékában elsajátítható lesz egy átlagos diák számára.

Az új nemzeti alaptantervet még januárban hozta nyilvánosságra az oktatási kormányzat. Ahogy a napokban írtunk róla, a koronavírus-járvány miatti iskolabezárások és a távoktatásra való átállás ellenére sem állt el attól a kormányzat, hogy a tanárok kidolgozzák az új NAT-nak megfelelő tanterveiket.