Nyílt levélben reagált Maruzsa Zoltán köznevelési államtitkár tegnapi kijelentéseire a legnagyobb, mintegy 25 ezer tanárt tömörítő érdekvédelmi szervezet.
Ebben az áll, hogy a Pedagógusok Szakszervezete (PSZ) „meglepődve hallgatta és olvasta” a nyilatkozatot, mert bár a pedagógusok többsége valóban pozitívan állt a digitális távoktatáshoz, amelyre egy hétvége alatt kellett felkészülni, de
az erős túlzás, hogy „boldogság van szerte a rendszerben”, és az is túlzás, hogy a pedagógusoknak most több idejük van.
A PSZ egy gyors szavazással válaszolt a kijelentésre, amelynek az lett az eredménye, hogy az 1500 szavazó 97 százaléka szerint többet dolgoznak most, mint a hagyományos munkarendben.
„A pedagógusok hihetetlen munkabírással és akarattal készítik folyamatosan a digitális anyagokat a - néha nehezen elérhető - diákok számára. Értékelik a visszaérkezett munkákat, próbálnak megfelelni az intézményvezetők és a fenntartók adminisztrációs elvárásainak, vagyis sokkal többet dolgoznak, mint ahogyan azt az államtitkár gondolja. Ráadásul sok idősebb pedagógusnak óriási erőfeszítést igényel a digitális oktatás, hiszen ők csak most tanulják a módszert a fiatalabb kollégáiktól.”
A PSZ szerint az sem igaz, hogy „jól vizsgázik például a digitális munkarendet lehetővé tevő, a tárca által fejlesztett KRÉTA-rendszer”, ellenkezőleg, „ez a rendszer omlik össze, sokszorosan megnehezítve a feladatok teljesítését pedagógusoknak és diákoknak egyaránt.” Hasonlóan látja a helyzetet a másik nagy szakszervezet, a PDSZ elnöke is: Szűcs Tamás szerint „bár a digitális átállás valóban tiszteletre méltó energiákat szabadított fel az oktatás szereplőiben, ha valamivel kapcsolatban mégis számtalan kifogás érkezett, akkor az éppen a KRÉTA rendszer alkalmatlansága, lassúsága és az a felesleges adminisztrációs teher, amelyet a rendszeren keresztül jelenleg is elvárnak a pedagógusoktól. Mindezek alapján kérjük az államtitkárt, hogy jelen helyzetben nyilatkozatait a szokásosnál körültekintőbben igazítsa a valósághoz.”
A legérthetetlenebbnek mégis azt nevezte a PSZ, hogy az államtitkárság még most is ragaszkodik a Nemzeti alaptanterv 2020. szeptember 1-jei bevezetéséhez. Mert bár a két szakszervezet egyesült sztrájkbizottsága felfüggesztette a sztrájkot a koronavírus miatt, de a követeléseit fenntartja. Márpedig ezek egyike az alaptanterv idei bevezetésének elhalasztása. „Erre a kialakult helyzet lehetőséget is adhatna, hiszen a most zajló digitális oktatás tapasztalatait bele lehetne - sőt, kellene - építeni a január végén nyilvánosságra került dokumentumba.
Az így nyert időt pedig az elmaradt társadalmi egyeztetésre lehetne-kellene fordítani.”
Különösen felháborítónak nevezték Maruzsa Zoltán azon kijelentését, hogy „a pedagógusoknak a jelen helyzetben több szabadideje van, így van lehetőségük elvégezni az alaptantervvel kapcsolatos feladatokat”.