2,5 milliárdra bírságolta a GVH a Booking.comot

gazdaság
2020 április 28., 19:21

A Gazdasági Versenyhivatal (GVH) 2,5 milliárd forintos bírságot szabott ki a Booking.com online szállásfoglaló portál üzemeltetőjére, egyúttal megtiltotta a holland vállalatnak agresszív értékesítési módszereinek folytatását  - közölte a versenyhivatal kedden az MTI-vel.

A közlemény szerint a GVH a versenyfelügyeleti bírság megállapításánál figyelembe vette a vállalkozás jogsértéssel érintett, magyar foglalások utáni jutalékbevételét.

A versenyhivatal döntését azzal indokolta, hogy a Booking.com B.V. tisztességtelen kereskedelmi gyakorlatot folytatott a fogyasztókkal szemben azzal, hogy többek között megtévesztően hirdette egyes szálláshelyeit ingyenes lemondási lehetőséggel, valamint agresszív, pszichés nyomással késztetett mihamarabbi foglalásra.

A közlemény szerint a GVH 2018-ban indította el a céggel szemben versenyfelügyeleti eljárását. A vizsgálatban a hivatal jogsértőnek találta azt a kereskedelmi gyakorlatot, amelyben a szolgáltatást hirdető televíziós és internetes reklámokban a vállalkozás különösen hangsúlyozta a szálláshelyek „ingyenes lemondhatóságát”. Ugyanakkor a GVH megállapította, hogy ezt a lehetőséget a fogyasztók valójában számos szálláshely esetében csak időben korlátozottan vehették igénybe, továbbá magasabb árat is fizettek, mint ugyanazért a szállásért „ingyenes lemondás” nélkül. Mindez azt jelenti, hogy a vállalkozás az ingyenesség árát beépítette az érintett szállás díjába.

A Booking.com székháza Amszterdamban
photo_camera A Booking.com székháza Amszterdamban Fotó: Wikipédia

Jogsértőnek találta a GVH azt is, hogy a Booking honlapján és mobilalkalmazásában elérhető szálláshely-ajánlatokkal összefüggésben a szálláskeresési és -foglalási folyamat minden lépésénél figyelemfelhívó tájékoztatásokat tett közzé. A fogyasztók sürgetésénél példaként említették: a „Még 32-en nézik”, a „Nagyon keresett!”, illetve „Az elmúlt 24 órában 17-szer foglaltak itt” feliratokat. Mindez pedig azért jelent problémát, mert a GVH szerint ez a gyakorlat pszichés nyomásgyakorlásra alkalmas, és megzavarja a fogyasztó döntéshozatali folyamatát. Hozzátették, a hasonló üzenetek tudat alatt is olyan érzelmeket, félelmet váltanak ki a fogyasztókból, hogy ha nem foglalják le mielőbb a szálláshelyet, lemaradhatnak róla.  

Mindkét esetben a GVH megtiltotta ezeknek a jogsértő kereskedelmi gyakorlatoknak a folytatását.

Ezen felül a versenyhivatal azt is jogsértőnek találta, hogy a vállalkozás nem az elvárható szakmai gondossággal járt el a magyarországi szállásadók ajánlatainak megjelenítésekor a Széchenyi Pihenőkártya kiemelt fizetési eszközként való feltüntetésekor. A fogyasztók ugyanis nem valamennyi, a SZÉP Kártyát elfogadó szálláshely esetében észlelhették azonos módon és helyen ennek a fizetési módnak az elérhetőségét, ami szintén torzíthatta döntésüket. (MTI)

FRISSÍTÉS 2020.04.29. 11:30

A poszt megjelenése után a Booking az alábbi reakciót küldte:

„Sajnálattal vettük tudomásul a Gazdasági Versenyhivatal döntését. Minden, a weboldalunkon megjelenő tartalom – beleértve azt, hogyan tüntetjük fel az árakat és árazási szabályzatokat, valamint az egyes szállások szabadon álló elérhetőségét és népszerűségét, továbbá olyan elemeket, amelyek relevánsak az ügyfelek foglalási folyamatában – azt a célt szolgálja, hogy segítse ügyfeleinket. Mindig is hittünk abban, hogy fontos a fogyasztói élmény folyamatos javítása weboldalunkon és mobilalkalmazásainkban, és azért dolgozunk, hogy átláthatóságot, választási lehetőségeket és értékeket közvetítsünk fogyasztóink felé.

Az ügyféladatok és visszajelzések kétségkívül azt mutatják, hogy a felületünkön megjelenő információk rendkívül hasznosak az utazók számára. Habár csalódottak vagyunk a döntésben – mellyel így eltávolodunk nemrég megkezdett, európai uniós szintű önkéntes elkötelezettségünktől – továbbra is szoros együttműködésben dolgozunk a különböző hatóságokkal a fogyasztók érdekeiért tett fejlesztésekért a turizmusban.”