A Nemzetközi Légi Szállítási Szövetség (IATA) becslései szerint legkorábban 2023-ban állhat vissza a légi közlekedési szektor teljesítménye a járvány előtti szintre, de a folyamatot az állami rendelkezések lassíthatják.
Brian Pierce, a 300 légitársaságot összefogó IATA vezető közgazdásza a szervezet videokonferenciáján ismertette az 5 éves előrejelzését. Eszerint a légi közlekedés csak 2023-ra állhat vissza a 2019-es szintre, miközben a globális gazdaság 2 évvel korábban, már 2021-ben újra elérheti a járvány előtti szintet.
A különbség oka, hogy az országok soha nem tapasztalt mennyiségű pénzzel támogatják a gazdaság újraindítását, és a központi bankok is öntik a készpénzt a piacokra, de a repülés vakcina hiányában csak biztonsági intézkedésekkel folytatódhat, ez pedig visszaveti az utasok bizalmát a repülés iránt.
Hosszabb távon viszont Brian Pierce szerint a feltörekvő gazdaságok és a globális népesség növekedése stabil bővülési pályára állíthatja a szektort.
Alexandre de Juniac, az IATA elnök-vezérigazgatója szerint a lassú kilábalást egyes kormányzati intézkedések tovább lassíthatják, ezek közé sorolta a legutóbb a spanyolok és a britek által bevezetett kötelező karantént is.
Az EU a mai döntésével megerősítette: ha az utas nem fogadja el a törölt járat fejében felajánlott kupont, akkor 7 napon belül vissza kell téríteni a jegy árát. Alexandre de Juniac szerint csak május végéig 9,2 milliárd euró értékben kellene a cégeknek visszatéríteni a le nem utazott jegyek árát, de így hamar kifogynak a készpénzből, és csődbe mennek. Ehelyett az egy évig érvényes kupon bevezetését javasolta az IATA, a szervezet ezért nem ért egyet az EU javaslatával. (MTI)