Magyarul tiszteleg a távozó indexesek előtt a legnagyobb lengyel politikai napilap

A 2018-as választás titkos története 84 színes oldalon.
Megveszem

Címlapon, magyar nyelven küldött bátorító és együttérző üzenetet az Index távozó újságíróinak a lengyel Gazeta Wyborcza, a legnagyobb független lengyel napilap szerkesztősége hétfői számában. 

Az alábbiakat üzenték az Index.hu újságíróinak és szerkesztőinek: 

„KEDVES MAGYAR BARÁTAINK! Mélységesen felháborít bennünket az a brutális támadás, amit a hatalom indított az index.hu ellen. Veletek vagyunk ebben a nehéz pillanatban, és csodáljuk bátor kiállásotokat. Az autoriter hatalom itt Lengyelországban is fenyegeti a szólásszabadságot. Mint már annyiszor a történelem folyamán, újra szükségünk van a lengyel-magyar szolidaritásra a szabadság és demokrácia védelmében. Tartsunk össze! A Gazeta Wyborcza szerkesztősége” 

Az üdvözletet lengyelül is közölték, és az újságban az Indexé az egyik vezető sztori is. A címlapi képen az egymástól búcsúzó indexesek munkatársak láthatóak. 

Az 1989-ben alapított Gazeta az posztkommunista éra első szabad lengyel napilapja - alapítói közt volt többek közt a 2016-ban elhunyt világhírű filmrendező, Andrzej Wajda is -, sokáig a legolvasottabb lengyel újságnak is számított. 

A '90-es években egy időben példányszáma megközelítette a 700 ezret is, aztán társaihoz hasonlóan olvasottsága zuhanni kezdett, de még mindig vezető politikai lapnak számít. Jelenleg a Gazeta 81 ezer példányban fogy naponta, ezzel messze a legolvasottabb közéleti újság - csak a Fakt c. bulvármagazint veszik ennél többen az országban. 

A liberális Gazeta nagy kritikus az Orbán Viktorral szövetséges Kaczynski-féle vezetésnek. 

2019 elején például ők hozták nyilvánosságra azt a hangfelvételt is, amin Jaroslaw Kaczynski hallható az ún. Birgfellner-ügyben. Akkor egy osztrák üzletember azzal vádolta Kaczynskit, hogy  nem fizetett egy varsói ingatlanfejlesztési projektben nyújtott szolgáltatásaiért. 2019-ben az egyik legnagyobb belpolitikai botrányt okozta Lengyelországban.  

Az Index újságírói pénteken egységesen beadták felmondásukat. A lap munkatársai azok után döntöttek így, hogy szerdán a tulajdonos Magyar Fejlődésért Alapítvány  menesztette főszerkesztőjüket, Dull Szabolcsot. Hiába kérték az újságírók és szerkesztők, ezt a lépést a tulajdonos nem volt hajlandó felülvizsgálni, így a távozás mellett döntöttek.