Meghozta a döntést a fővárosi önkormányzat a járványhelyzetben ideiglenesen kialakított nagykörúti kerékpársáv sorsáról: az április óta kialakított szakaszon ezután is végig lehet majd az autósforgalomtól védetten biciklizni, jelentette be Karácsony Gergely főpolgármester és Balogh Samu kabinetfőnök, várostervező a Városháza udvarán tartott sajtótájékoztatón hétfő délután.
Ugyanakkor a biciklisáv nem mindenhol marad a mostani helyén: a Blaha Lujza tér és a Petőfi híd közötti, a József körutat és a Ferenc körutat jelentő útszakaszon visszaállítja a főváros a kétszer kétsávos autós forgalmi rendet,
itt a parkolósávok (a körúton található 450 parkolóhely mintegy fele) megszüntetésével az út szélére, a járdatest és a két forgalmi sáv közé kerül át a kerékpársáv.
A városvezetés kompromisszumos megoldásként mutatta be az új kialakítási tervet. Balogh Samu elmondta, a főváros minden közlekedési módra kiterjedő forgalommérései megmutatták: a Nagykörút Blaha Lujza tértől Petőfi hídig terjedő szakaszát közel kétszer annyi autó használja naponta, mint a Blahától északra terjedő útszakaszt. Utóbbin mára csak a közlekedők egynegyede jár autóval, többségük fenntartható közlekedési módot - tömegközlekedést vagy kerékpárt - használ. Balogh szerint a másik, déli útszakaszon ez megközelítőleg fordítva van.
A főváros által készített kérdőíves felmérés - ezt Balogh tájékoztatása szerint 48 ezer városlakó töltötte ki - megmutatta, hogy a válaszadók többsége csak úgy tudná támogatni az ideiglenes nagykörúti kerékpársáv véglegesítését, ha az autós forgalmi kapacitások emellett nem csökkennének. “Ezt tudja nagy részben biztosítani a most bemutatott kompromisszumos megoldás” - mondta Balogh, hozzátéve, a most bejelentett változások szeptember végéig kivitelezhetőek.
Ezzel együtt Karácsony és Balogh bejelentették: a főváros “komplex tervezési folyamatot” indít a Nagykörút jövőjével kapcsolatban. “Egyetértünk azokkal a szakmai és civil szereplőkkel, akik szeretnék, hogy a Nagykörút Budapest kulturális-kereskedelmi főutcája legyen, és visszakapja mindazokat a funkciókat, amik régen jellemezték” - mondta Karácsony.
A főpolgármester szerint a városvezetés a döntéshozatal előtt lefolytatott társadalmi egyeztetés során érzékelte a “gépkocsivezetők jogos igényeit” a nagykörúti forgalom folyamatosságának biztosítására, ugyanakkor szerinte a városvezetés nem teheti meg, hogy rövid távú politikai sikerekért beáldozza egy hosszú távon élhetőbb Budapest vízióját. Szerinte a mostani döntés jelentősége, hogy túllép azon “az ostoba politikai kereten”, hogy a városban egymással szemben álló felek, autósok és kerékpárosok vannak.
”Ebben a városban emberek vannak, akik el akarnak jutni egyik pontból a másikra, akiknek megfelelő közlekedési alternatívákat kell kínálnunk, mert sajnos Budapesten mindig lesznek dugók, hogyha csak az autós közlekedést tekintjük az egyetlen opciónak”
- mondta.
Sajtókérdésre, hogy a most bejelentett döntések fejében reagálna-e valamit nyilvánosan Fürjes Balázs Budapest és a fővárosi agglomeráció fejlesztéséért felelős államtitkár levelére, amiben az “autósüldözés” befejezésére kéri a főpolgármester, Karácsony azt mondta:
“Azt ne kérje tőlem, hogy Tarlós István programját valósítsam meg, hiszen nem azzal nyertem választást.”
A nagykörútival közel egy időben létrehozott többi ideiglenes kerékpársáv szintén megmarad, “és tovább szolgálja a kerékpáros forradalmat”, egyedül az Üllői úti szűnik meg, a hamarosan beinduló metrópótló autóbusz-forgalom miatt - jelentette be Karácsony.
A Magyar Kerékpárosklub azok közé a szakmai szervezetek közé tartozik, akik a kerékpársáv véglegesítését, és az autós forgalom csökkentését sürgették a városvezetésnél. Karácsonyék bejelentésére Facebook-oldalukon reagáltak:
“A Magyar Kerékpárosklub üdvözli a nagykörúti, Bartók Béla úti, Villányi és Tétényi úti kerékpársávok megtartásáról hozott (…) döntést annak ellenére, hogy a Nagykörűt józsefvárosi szakaszán nem a körút átfogó megújulását szolgáló megoldás születhet”
- írták. Hozzátették: a körúton megmaradó kerékpársávok a városrész megújulásának alapkövei lehetnek, “de a közlekedésen túlmutató megoldás kell az élhető belváros hiányára, a lakók, kereskedők és vendéglátósok problémáira, hogy közlekedési folyosóból újra virágzó korzó lehessen a nagykörút”.
Elképzeléseikről itt írtunk bővebben.