A belarusz állami tévé gyerekműsora az önmagát megkoronázó diktátoron gúnyolódott

444 Hírlevelek
Hírleveleink házhoz visznek mindent, amit tudni kell.

A Belarus 3 televízión 40 éve fut az Altató című esti műsor, de a legkülönösebb adását alighanem csütörtök este mutatta be. Egy nappal azután, hogy Lukasenkát előzetes bejelentés nélkül, suttyomban beiktatták - vagy ahogy számos ellenzéki fogalmazott: megkoronázták - az elcsalt választás után, az állami csatorna gyerekműsora Topa maciról mondott mesét.

A hatperces jelenetben a dölyfös plüssmaci elüldözi Janát, a rókalányt és királynak kiáltja ki magát a többi állat fölött. Ezután a vidám Tündérkisasszony és a rókalány együtt játszanak, sétálnak, majd nekiállnak sütizni, mire Topa maci elunja magát, követeli, hogy vigyék oda a lakomára, de leesik a trónjáról, amelyet így Jana foglal el, a Tündér pedig felveszi az elgurult koronát.

Bár ahogy a leírásból is egyértelmű, a jelenetben nem volt nyílt politizálás, de a nézőknek nem esett nehezére beazonosítani a magát trónra emelő Lukasenkát és az ellenzéket vezető két nőt, Szvetlana Tyihanovszkaját és Marija Kalesznyikavát. Előbbit eltávolították az országból, utóbbit pedig egy sikertelen próbálkozás után őrizetben tartják. De ezen kívül is voltak utalások, kétértelmű mondatok, amelyeket érteni lehetett, ha valaki akarta: a két női ellenfél például ugyanúgy sétálni ment, mint a tüntetők.

A szűk körben megtartott elnöki beiktatás, amelyet az állami tévé sem közvetítettFotó: VASILY FEDOSENKO/AFP

A tréfa nem tűnik durvának (bár Magyarországon elképzelhetetlen ilyesmi az állami médiában), de súlyos következményei lehetnek egy Fehéroroszországhoz hasonló majdnem nyílt diktatúrában. A belarusz állami tévé munkatársai azonban korábban is ellenállást mutattak: egy időre le is állt az adás sztrájk miatt, aztán Oroszországból hoztak új munkatársakat a távozók helyére. (BBC)