Magánszereplőnek adná ki a kormány a mobil fizetési platform üzemeltetési jogát

Kedd este jelent meg az a kormányjavaslat a parlament oldalán, aminek az indoklás szerint az a célja, hogy az országosan egységes értékesítési platform üzemeltetésére egy „versenyre nyitott, koncessziós eljárásban kiválasztott egyszereplős üzemeltetői modellt” hozzon létre. A mobil fizetést eddig az állami tulajdonó Nemzeti Mobilfizetési Rendszer (NMFR) végezte, aminek része a közterületi mobilparkolás, a mobilfizetés útján megváltható autópályamatrica vásárlás, valamint az e-útdíj vásárlás.

A kormány mostani javaslata szerint a mobil fizetési platform üzemeltetési jogát a koncessziós pályázat alapján határozott időre kiválasztott személy végezhetné. Ez a meghatározott idő pedig 8 év lenne. A koncessziós pályázat nyertese biztosítja a platform üzemeltetését, vagyis a »nagykereskedelmi« feladatokat továbbra is egy piaci szereplő látja el a viszonteladói hálózaton keresztül, akik a végfelhasználók felé értékesítik a termékeket, illetve szolgáltatásokat. Változás a korábbi konstrukcióhoz képest, hogy a végfelhasználók felé csak a viszonteladók értékesíthetnek terméket vagy szolgáltatást, a platform üzemeltetője közvetlenül nem: vagyis, a koncesszió nyertese nem végezhet »kiskereskedelmi« tevékenységet” - írja a javaslat. 

A törvény kiterjedne a parkolási szolgáltatásokra, az útdíjakra, valamint az állam vagy a helyi önkormányzat által közszolgáltatásként nyújtott helyi közúti, helyközi (távolsági) közúti, vízi, helyi, elővárosi és országos vasúti, valamint vasúti személyszállítási szolgáltatás elektronikus értékesítés útján történő igénybevételére.

Az indoklás szerint a nemzeti mobilfizetési rendszer az  Európai Unió jogának való megfelelés érdekében vizsgálták felül, és ezért helyeznék hatályon kívül aaz eddigi törvényt. Az Európai Bizottság még 2014-ben indított kötelezettségszegési eljárást a rendszer miatt. Az Európai Bíróság pedig éppen két éve mondta ki, hogy Magyarország megsértette az európai uniós jogot a mobilfizetési rendszer állami monopóliummá alakításával, a jogszabály ellentétes a szolgáltatásokról szóló közösségi irányelv rendelkezéseivel.

Ráadásul az eddigi rendszer például a parkolásnál büntette a mobilos fizetést. Ahogy arról korábban írtunk, a Nemzeti Mobilfizetés Zrt. egyrészt  kényelmi díjat” szed, ami elérheti a 115 forintot a parkolási díjon felül, másrészt az állami cég a beszedett pénzből még 10 százalékot lecsíp magának.

A mostani javaslat szerint az egységes rendszer működtetési jogának gyakorlására vonatkozó nyilvános koncessziós pályázatot – az állami vagyon felügyeletéért felelős miniszter egyetértésével – az informatikáért felelős miniszter, vagyis Palkovics László írja ki. Azonban épp szeptemberben rendelték Rogán Antal alá a Nemzeti Koncessziós Irodát, aminek többek között az a feladata, hogy javaslatot tesz egyes kizárólagos állami gazdasági tevékenységek gyakorlásának koncessziós szerződéssel történő átengedésére.