A fővárosi testület szerdán megkezdte a közismerten zűrös budapesti parkolás átalakítását. Karácsony Gergelyék javaslatának lényege az, hogy lehetőség szerint ritkítsák a parkolóautomaták számát és hogy az ellenőrzés és a bírságolás valóban legyen önkormányzati munka, azt az önkormányzatok ne szervezzék ki vállalkozóknak. A parkolás ellenőrzése azt a feladatot takarja, amikor a parkolóellenőrök járnak az utcán, csekkolják, hogy ki fizetett a parkolásért, ki nem, aki nem, azt megbüntetik. Tehát az automaták karbantartását és egyéb feladatokat továbbra is lepasszolhatják a kerületek.
Az automatákat azért kell ritkítani, mert a készpénzes fizetés rohamosan visszaszorult. Az óra egy elavult technológia. Van olyan kerület, ahol már 80%-ban mobiltelefonnal fizetnek az autósok. Másfelől az érmés fizetés összességében irreálisan költséges és lehetőséget teremt a visszaélésekre. Drága maga az automata, drága hozzá a szoftver, a karbantartás, a szalagcsere, a szervizelés, a kiürítés, a számolás, a szállítás. Az automatákkal kapcsolatos költségek sok helyen felemésztik a befizetett pénz javát.
A javaslat szerint mostantól a kötelező 75 méter helyett akár 250 méterenként is el lehet helyezni a parkolóórákat,
viszont 75 méterenként információs táblát kell kirakni, amin jelezni kell, hogy hol található automata, és hogy milyen telefonszámokon, applikációkon keresztül lehet fizetni. Továbbá döntés született arról is, hogy növekszik a fizetéssel kapcsolatos türelmi idő. Mivel az automaták közötti távolság megnőhet,
ezért az eddig 5 percről, 10 percre módosítják azt az időszakot, amíg az autósok a parkolás után még nem bírságolhatók.
Van egy komoly gond. Ugyan hasznos a necces készpénzes fizetés visszaszorítása, viszont a mobilos fizetést meg bünteti a rendszer. Horváth Csaba, zuglói polgármester arra hívta fel a figyelmet, hogy a mobilfizetés jelenleg az autósok számára jóval drágább, mint a készpénzes fizetés.
Ez egyébként hungarikum. A Nemzeti Mobilfizetés Zrt. az európai jogot sértve monopolizálta a mobilfizetést, és így az duplán sarcolja az autósokat.
Egyrészt „kényelmi díjat” szed, ami elérheti a 115 forintot a parkolási díjon felül, másrészt az állami cég a beszedett pénzből még 10%-ot lecsíp magának. Horváth a közgyűlésen felkérte Karácsony Gergelyéket, hogy kezdjék meg a tárgyalást a mobilfizetés díjának csökkentéséről. Baranyi Krisztina, ferencvárosi polgármester azt javasolt, hogy a kényelmi díjat teljesen töröljék el, a 10%-os sápot pedig legalább a felére csökkentse az állam, mert ennél még az EME Zrt., tehát a centrumosokhoz tartozó mobilfizetéses cég is jóval alacsonyabb árat szabott, amíg nem csavarták ki a kezéből az üzletet. Ez egyébként jól mutatja, hogy az sem feltétlenül mindig jó megoldás, ha a magánkézből állami vagy önkormányzati kézbe kerül át egy feladat. Ha a döntéshozók tisztességtelenek, esetleg korruptak, igazságtalanok, akkor mindkét megoldással pórul járhat a közösség.
A parkolásról heves vita alakult ki a közgyűlésben. Láng Zsolt, fideszes ex-polgármester szerint a parkolás szitokszó lett a fővárosban. Ebben szerinte a médiának is nagy a felelőssége. Baranyi Krisztina szerint viszont ebben azoknak van felelőssége, akik az elmúlt évtizedekben 10 milliárdokat loptak el a parkolásból. Hassay Zsófia volt VI. kerületi polgármester hiányolta a kampányban beígért egységes parkolási koncepciót. Szerinte továbbra sem világos, hogy ki és hogyan fog üzemeltetni?
„Valaki mondja már el, mi a terv?! Mit jelent az egységes parkolás?”
A testület szerdán arról is döntött, hogy a főváros kezdje meg a parkolás egységesítését Budapesten. Tehát a fenti változtatások még közel sem jelentik, hogy a zűrös parkolást rendbe tették a városvezetők. Továbbra sincs egységes technológia, nincs egységes szabályozás, kerületenként változik a rendszer, a pénz beszedése, a dokumentáció és így tovább. Itt egyelőre arról van szó, hogy az üzemeltetés költségeit próbálják leszorítani, a kiskapukat igyekeznek lezárni. Az egységes koncepció megalkotása még várat magára.
Kommentek
Közösségünk messze túlnyomó többségének jószándéka és minden moderációs igyekezetünk ellenére cikkeink alatt időről-időre a kollégáinkat durván sértő, bántó megjegyzések jelentek meg.
Hosszas mérlegelés és a lehetőségeink alapos vizsgálata után úgy döntöttünk, hogy a jövőben a közösségépítés más útjait támogatjuk, és a cikkek alatti kommentelés lehetőségét megszüntetjük. Közösség és Belső kör csomaggal rendelkező előfizetőinket továbbra is várjuk zárt Facebook csoportunkba, a Közértbe, ahol hozzászólhatnak a cikkeinkhez, és kérdezhetnek a szerzőinktől is.