A főváros ma elkezdte bezárni a parkolás kiskapuit

A 2018-as választás titkos története 84 színes oldalon.
Megveszem
  • „A parkolás szitokszó lett a fővárosban.”
  • Ritkábbak lehetnek majd a parkolóautomaták.
  • Nő a parkolás utáni türelmi idő.
  • A mobilos parkolás magas árait csökkenteni kell.
  • Az ellenőrzést és a bírságolást a továbbiakban nem végezheti magáncég.
  • Továbbra sem született meg az egységes fővárosi parkolás koncepciója. 

A fővárosi testület szerdán megkezdte a közismerten zűrös budapesti parkolás átalakítását. Karácsony Gergelyék javaslatának lényege az, hogy lehetőség szerint ritkítsák a parkolóautomaták számát és hogy az ellenőrzés és a bírságolás valóban legyen önkormányzati munka, azt az önkormányzatok ne szervezzék ki vállalkozóknak. A parkolás ellenőrzése azt a feladatot takarja, amikor a parkolóellenőrök járnak az utcán, csekkolják, hogy ki fizetett a parkolásért, ki nem, aki nem, azt megbüntetik. Tehát az automaták karbantartását és egyéb feladatokat továbbra is lepasszolhatják a kerületek.

Automata = visszaélés

Az automatákat azért kell ritkítani, mert a készpénzes fizetés rohamosan visszaszorult. Az óra egy elavult technológia. Van olyan kerület, ahol már 80%-ban mobiltelefonnal fizetnek az autósok. Másfelől az érmés fizetés összességében irreálisan költséges és lehetőséget teremt a visszaélésekre. Drága maga az automata, drága hozzá a szoftver, a karbantartás, a szalagcsere, a szervizelés, a kiürítés, a számolás, a szállítás. Az automatákkal kapcsolatos költségek sok helyen felemésztik a befizetett pénz javát. 

A javaslat szerint mostantól a kötelező 75 méter helyett akár 250 méterenként is el lehet helyezni a parkolóórákat, 

viszont 75 méterenként információs táblát kell kirakni, amin jelezni kell, hogy hol található automata, és hogy milyen telefonszámokon, applikációkon keresztül lehet fizetni. Továbbá döntés született arról is, hogy növekszik a fizetéssel kapcsolatos türelmi idő. Mivel az automaták közötti távolság megnőhet, 

ezért az eddig 5 percről, 10 percre módosítják azt az időszakot, amíg az autósok a parkolás után még nem bírságolhatók. 

A mobilfizetés igazságtalanul drága

Van egy komoly gond. Ugyan hasznos a necces készpénzes fizetés visszaszorítása, viszont a mobilos fizetést meg bünteti a rendszer. Horváth Csaba, zuglói polgármester arra hívta fel a figyelmet, hogy a mobilfizetés jelenleg az autósok számára jóval drágább, mint a készpénzes fizetés. 

Ez egyébként hungarikum. A Nemzeti Mobilfizetés Zrt. az európai jogot sértve monopolizálta a mobilfizetést, és így az duplán sarcolja az autósokat. 

Egyrészt „kényelmi díjat” szed, ami elérheti a 115 forintot a parkolási díjon felül, másrészt az állami cég a beszedett pénzből még 10%-ot lecsíp magának. Horváth a közgyűlésen felkérte Karácsony Gergelyéket, hogy kezdjék meg a tárgyalást a mobilfizetés díjának csökkentéséről. Baranyi Krisztina, ferencvárosi polgármester azt javasolt, hogy a kényelmi díjat teljesen töröljék el, a 10%-os sápot pedig legalább a felére csökkentse az állam, mert ennél még az EME Zrt., tehát a centrumosokhoz tartozó mobilfizetéses cég is jóval alacsonyabb árat szabott, amíg nem csavarták ki a kezéből az üzletet. Ez egyébként jól mutatja, hogy az sem feltétlenül mindig jó megoldás, ha a magánkézből állami vagy önkormányzati kézbe kerül át egy feladat. Ha a döntéshozók tisztességtelenek, esetleg korruptak, igazságtalanok, akkor mindkét megoldással pórul járhat a közösség. 

A szavazás végeredménye: 18 igen, 1 nem, 13 tartózkodás

A parkolás szitokszó

A parkolásról heves vita alakult ki a közgyűlésben. Láng Zsolt, fideszes ex-polgármester szerint a parkolás szitokszó lett a fővárosban. Ebben szerinte a médiának is nagy a felelőssége. Baranyi Krisztina szerint viszont ebben azoknak van felelőssége, akik az elmúlt évtizedekben 10 milliárdokat loptak el a parkolásból. Hassay Zsófia volt VI. kerületi polgármester hiányolta a kampányban beígért egységes parkolási koncepciót. Szerinte továbbra sem világos, hogy ki és hogyan fog üzemeltetni? 

„Valaki mondja már el, mi a terv?! Mit jelent az egységes parkolás?” 

A testület szerdán arról is döntött, hogy a főváros kezdje meg a parkolás egységesítését Budapesten. Tehát a fenti változtatások még közel sem jelentik, hogy a zűrös parkolást rendbe tették a városvezetők. Továbbra sincs egységes technológia, nincs egységes szabályozás, kerületenként változik a rendszer, a pénz beszedése, a dokumentáció és így tovább. Itt egyelőre arról van szó, hogy az üzemeltetés költségeit próbálják leszorítani, a kiskapukat igyekeznek lezárni. Az egységes koncepció megalkotása még várat magára.