A 24.hu azt pedzegeti, hogy kínai cégekhez kerülhet az autópálya koncesszió

belföld
2021 június 15., 05:43

7-8 milliárd euróval (2500-2800 milliárd forint) számolhat 35 év alatt az a cég, aki elnyeri a magyar gyorsforgalmi úthálózat koncesszióját - írja a 24.hu. A lapnak nyilatkozó külföldi útépítő cég vezető szakembere szerint „ezt európai cég nem vállalja be”.

Hétfő reggel az Európai Unió közbeszerzési értesítőjében megjelent felhívásból derült ki, hogy csaknem 2000 kilométer gyorsforgalmi útszakaszt adna koncesszióba a Rogán Antal-féle Miniszterelnöki Kabinetiroda háttérintézménye, a kaszinókoncessziókat is kezelő Nemzeti Koncessziós Iroda. „A gyorsforgalmi úthálózat fejlesztésének és felújításának, valamint üzemeltetésének és fenntartásának feladatait” törvényes monopólium keretében adnák oda, méghozzá 420 hónapra, azaz 35 évre.

Az új M76-os autóút M7-es autópálya (holládi csomópont) és Balatonszentgyörgy közötti szakasza Balatonszentgyörgy közelében 2020. október 22-én, az átadásakor.
photo_camera Az egyik legújabb gyorsforgalmi út, az M76-os. Fotó: Varga György/MTI/MTVA

A 24.hu szerint 2020-ban matricaeladásból 53 milliárd, a teherjárművek útdíjából bő 220 milliárd forintot szedett be a Nemzeti Útdíjfizetési Szolgáltató Zrt. Ehhez képest - írja a lap - útépítő körökben jó fél éve közszájon forgott valamiféle ppp-konstrukció ötlete, azaz úgy tudták, hogy az Orbán-adminisztráció felmelegítené a köz- és a magánszféra együttműködésével történő beruházásokat, útépítéseket olyan módosításokkal, hogy ne ismétlődjenek meg az előző évtizedek fiaskói. Konkrétumokig azonban nem jutottak, ezért robbant bombaként a koncesszióra kiírt közbeszerzés.

A 24.hu által megkérdezett szakértők csak tippelni tudnak, hová kerülhet a koncessziós jog:

  • hazai vezető építőipari cégekből álló konzorciumhoz (köztük a piacvezető mélyépítő Duna Aszfalt Zrt.-vel és a Mészáros-birodalom építőcégeivel számolnak), így a jövőben ezek a vállalkozások építhetnék és kezelhetnék a gyorsforgalmi úthálózatot.
  • Ugyanakkor a nagyszabású ügylet eddig ismert részletei alapján nem zárják ki, hogy újabb kínai gigaprojektet készítenek elő.

A projekt mérete mindenesetre illik az utóbbi hónapok fejleményeihez, mint amilyen a felsőoktatás átszervezése kapcsán ezermilliárdos vagyonok alapítványokba csatornázása vagy a Fudan egyetem több mint 500 milliárd forintos terve volt.