Hetei lehetnek hátra a legnagyobb demokráciapárti újságnak Hongkongban

2021 június 20., vasárnap 6:45

Hamarosan képtelenek lesznek kifizetni a béreket a hongkongi Apple Daily-nél, miután befagyasztották annak a három cégnek a számláját, amelynek köze van a szerkesztőséghez. A menedzsment szerint legfeljebb néhány hétig tudnak még normálisan működni ilyen körülmények közt. Ha kell, bíróságon próbálják elérni, hogy oldják fel a korlátozást.

Az Apple Daily a legnagyobb demokráciapárti újság Hongkongban. Csütörtökön mintegy 500 rendőr tartott razziát a lapnál, lefoglalták az újságírók dokumentumait, a vezetőket pedig letartóztatták. Több nyugati ország, globális jogvédő szervezet, újságírószervezet és az ENSZ is tiltakozott.

Egy tüntető kiáll a lap szerkesztősége mellett Fotó: PETER PARKS/AFP

A rendőrség szerint a lap több tucatnyi cikkével megsértette a nemzetbiztonsági törvényt, amit tavaly év végén vezettek be válaszul a gigantikus tüntetésekre, melyeken a helyiek a demokrácia mellett és Peking növekvő befolyása ellen tüntettek. Az új szabályok értelmében a helyi igazságszolgáltatás sokkal inkább alárendelődik Kínának, és szigorúbban lehet fellépni a tüntetőkkel szemben is.

Áprilisban egy év börtönre ítélték a lap tulajdonosát, Jimmy Lait egy 2019-es tüntetéssel összefüggésben.

Lai 1995-ben alapította az Apple Dailyt, ami bulvárlapként indult, de a 2000-es években megszaporodtak benne a politikai témák, és az autoriter vezetés nyílt kritikusává vált.