A BKV Zrt. igazgatósága döntött a „Használt, alacsonypadlós villamosok beszerzése” tárgyú közbeszerzési eljárás elindításáról. Az eljárás sikeres lefolytatása után 35 alacsonypadlós, használt frankfurti villamos megvásárlásával lehetőség nyílhat az elöregedett Ganz-csuklós járművek lecserélésére és a szolgáltatás színvonalának növelésére – közölték.
A BKV 620 darabos villamos járműállományának négyötöde meghaladta a villamosoknál tervezett 30 éves élettartamot. A műszaki állapotát figyelembe véve az 50 éves átlagéletkorú, 37 darabos Ganz csuklós állomány cseréje a legsürgetőbb. Ezek a villamosok keskeny kialakításukkal (a többi budapesti villamos járműszélességéhez viszonyítva) és alacsony tömegükkel szinte bárhol tudnak közlekedni a BKV villamoshálózatán, a leváltásukra ezért csak hasonló műszaki paraméterekkel rendelkező járművek megfelelők.
A frankfurti villamosok hasonlóan keskeny kialakításuknak köszönhetően alkalmasak lehetnek erre a feladatra. A Ganz csuklósoknál már most is korszerűbbek, hiszen alacsonypadlós kialakításúak, életkoruk 24-28 év, tehát még legalább 15-20 évig üzemeltethetők.
A járművek beszerzésének előkészítése már hónapok óta zajlik. Ezalatt beszerezték az összes releváns műszaki és üzemeltetési adatot, továbbá a járműveket többször is megvizsgálták. Az összegyűjtött információk alapján elkészült a villamosok „honosítási terve”, vagyis a BKV hálózatára való alkalmassá tételük, továbbá a klimatizálásuk is.
Elkészült egy előzetes gazdaságossági számítás is, aminek az eredménye alapján a klimatizálás költségeit is figyelembe véve 10 éves futamidőre vetítve nagyságrendben hasonló költség mellett üzemeltethetők a frankfurti villamosok, mint a velük kiváltani szándékozott Ganz-csuklósok. Klimatizálás nélkül több 100 millió forintos nagyságrendű költségmegtakarítás is elérhető lenne ugyanennyi idő alatt a Ganz-csuklós villamosok tovább üzemeltetéséhez képest, az alacsonypadlós kivitel nyújtotta színvonal-növekedés mellett – közölték.
A frankfurti villamosoknál a légkondicionáló berendezések utólagos beszerelése megvalósítható, amit igazol a helyszíni szakértői szemle, illetve a TW6100 típusú villamos utólagos klimatizálásának tapasztalatai is.
Bár a teljes eladásra kínált mennyiséget lefedi a közbeszerzési eljárás, első körben csak egy prototípusjárművet akarnak beszerezni. A további villamosok megrendelése a prototípusjármű honosítási folyamatának függvénye lesz, mérlegelve a klimatizálás sikerességét, illetve a gazdaságossági szempontokat – közölte a BKV.