Megint összeült a korrupciós ügyeket vizsgáló fővárosi bizottság, a Népszava szerint most azt vizsgálták, hogy a metrókocsik felújításakor miért kellett a „moszkvai kényszerpályát” választani.
A hármas metró szerelvényeinek felújítását végző orosz Metrowagonmash (MWM) magyarországi képviseletét ellátó Inter-line kft. ügyvezetője, Juhász Béla az ülésre nem ment el, mondván, hogy neki „semminemű rálátása” nem volt a hármas metró felújításához kapcsolódó beruházásokra. De nem csak ő utasította vissza a meghívást: az ülésen az előző városvezetés részéről egy politikai vezető sem vett részt.
Az ülésen Élő Norbert, a bizottság Demokratikus Koalíció által delegált tagja azt mondta, „még mindig nem tudjuk, hogy Orbán Viktor miért vett nekünk elavult, klíma nélküli szerelvényeket, ahogy azt sem, hogy az előző városvezetés miért nem vizsgált meg más lehetőségeket”.
A Népszava azt írja, az MWM 219,2 millió euróért szállította le a kocsikat (akkori árfolyamon 68 milliárd forint), ehhez jön az utólagos klimatizálás, ami legalább 10 milliárdba kerül, miközben az Alstom és más nyugat-európai gyártók 79 milliárdra tették az új járművek árát.
Élő azt is megjegyezte, hogy a kocsikról időközben derült ki, hogy azok valójában újak, mégis gyenge az inverterek felfüggesztése, így leszakadhatnak az áramátalakítók, a fékeket tehervonatra tervezték, a valóban korszerű hajtásrendszert le kellett butítani, mivel az irányításrendszert nem cserélték le, az akkumulátorok töltése pedig annyira gyenge, hogy vészhelyzetben sötétben kell menekíteni az embereket.
A vizsgálóbizottság fideszes tagja, Bagdy Gábor erre annyit reagált, hogy már eltelt két év, de Karácsony Gergely még mindig nem teljesítette választási ígéretét, miszerint klimatizálják a kocsikat.
„A CAF villamosok repednek, az Alstom szerelvényeknek fékproblémái vannak. Az orosz szállítói szerződéssel nincs több gond, mint a többivel” – ezt már Bolla Tibor, a BKV vezérigazgatója mondta, hozzátéve, hogy a BKV a kötbér és a rendelkezésre állási átalány egyetlen fillérjéről se fog lemondani, és a követelést a most folyó perben vagy peren kívüli alku keretében érvényesítik. A BKV követelése már 35 millió eurónál tart, ami jelen árfolyamon 12,4 milliárd forint, ám a behajtás sikere kérdéses, hiszen az elmúlt két évben az MWM még a periratokat sem volt hajlandó átvenni.
A Népszava szerint Bolla elismerte, hogy ők határozták meg a pályázati kiírás több szempontból versenyszűkítő feltételrendszerét is, mert „arra volt pénz, amire a kormány adott”, és mert „a felújítás jobb volt, mintha semmit se csináltak volna, hiszen akkor már 50 évesek voltak a metrókocsik”. A klímák beszerzésére már kiírták a tendert, a beépítés tízmilliárd forint körüli költségét hitelből fedeznék, de ehhez a kormánynak hozzá kell majd járulnia.
Kommentek
Közösségünk messze túlnyomó többségének jószándéka és minden moderációs igyekezetünk ellenére cikkeink alatt időről-időre a kollégáinkat durván sértő, bántó megjegyzések jelentek meg.
Hosszas mérlegelés és a lehetőségeink alapos vizsgálata után úgy döntöttünk, hogy a jövőben a közösségépítés más útjait támogatjuk, és a cikkek alatti kommentelés lehetőségét megszüntetjük. Közösség és Belső kör csomaggal rendelkező előfizetőinket továbbra is várjuk zárt Facebook csoportunkba, a Közértbe, ahol hozzászólhatnak a cikkeinkhez, és kérdezhetnek a szerzőinktől is.