Nem találták bűnösnek az amerikai légügyi felügyelet megtévesztésében szerdán a Boeing amerikai konszern volt tesztpilótáját, és felmentették a szövetségi hatóságok megtévesztésének vádja alól egy kulcsfontosságú repülésirányító rendszerrel kapcsolatban, amely szerepet játszott a 737 Max repülőgépek két halálos balesetében.
A Boeing az Airbusszal való versenyben a 737-es gépeire nagyobb hajtóműveket rakott, ami viszont megváltoztatta a gép súlypontját, ezért, hogy a gép ne essen át, beleépítettek egy rásegítő szoftvert (MCAS), ami lenyomta az orrát. Csakhogy ez a szoftver meghibásodott, és két gépnél is olyan erősen nyomta le az orrot, hogy fél éven belül két halálos baleset is lett belőle.
Az Egyesült Államokban a Fort Worth-i szövetségi kerületi bíróság esküdtszéke kevesebb mint két órán át tanácskozott, mielőtt Mark Forknert ártatlannak találta a négyrendbeli csalás vádjában.Az ügyészek azzal vádolták Forknert, hogy félrevezette az amerikai szövetségi légügyi felügyeletet (FAA) a pilótáknak az adott típus repüléséhez szükséges képzés mennyiségével kapcsolatban. Az FAA csak rövid, számítógépes képzést írt elő a pilóták számára a szimulátorban történő kiterjedtebb gyakorlás helyett, ami a Boeingnek repülőgépenként akár 1 millió dollárba is kerülhetett volna.
A védőügyvédek szerint a Boeing mérnökei nem tájékoztatták Forknert a repülési szoftverben (MCAS) bekövetkezett változásokról. Az esküdteknek pedig azt mondták, hogy Forknert a Boeing és az FAA tisztviselői bűnbaknak tekintették, maguk pedig igyekeztek elkerülni a felelősségre vonást az Indonéziában és Etiópiában történt Max-szerencsétlenségek után, amelyek 346 ember halálát okozták.
„Nagyon hálásak vagyunk, hogy az esküdtszék és a bíró olyan bölcs, igazságos és független volt, hogy átlátott a szitán” - mondta David Gerger védőügyvéd az ítélethirdetés után.
A tárgyalás kevesebb mint három napig tartott az esküdtek kiválasztása és az ügyvédek péntek esti nyitóbeszédei után. Forkner nem tett vallomást. Reed O'Connor bíró utasította az esküdteket, hogy hallgatását ne tekintsék a bűnösség vagy ártatlanság jelének. A védelem csak egy tanút idézett be, a Boeing jelenlegi pilótáját, aki körülbelül egy órán keresztül felelt a kérdésekre.
Forkner volt a Boeing vezető műszaki pilótája a 737 Max típusnál, így kulcsszerepe volt a pilótaképzési követelmények meghatározásában. Az ügyészek megpróbálták felhasználni Forkner ellen a kollégáinak küldött belső üzeneteit, különösen az egyiket, amelyben azt mondta, hogy tudtán kívül félrevezette a szabályozó hatóságokat. Mintegy négy éve, 2018-ban, hónapokkal az első baleset előtt távozott a cégtől, majd rövid ideig a Southwest Airlines légitársaságnál dolgozott. (MTI)
Kommentek
Közösségünk messze túlnyomó többségének jószándéka és minden moderációs igyekezetünk ellenére cikkeink alatt időről-időre a kollégáinkat durván sértő, bántó megjegyzések jelentek meg.
Hosszas mérlegelés és a lehetőségeink alapos vizsgálata után úgy döntöttünk, hogy a jövőben a közösségépítés más útjait támogatjuk, és a cikkek alatti kommentelés lehetőségét megszüntetjük. Közösség és Belső kör csomaggal rendelkező előfizetőinket továbbra is várjuk zárt Facebook csoportunkba, a Közértbe, ahol hozzászólhatnak a cikkeinkhez, és kérdezhetnek a szerzőinktől is.