Most a lengyel ügyészségnek kellene lépéseket tennie, miután az illetékes minisztériumi vizsgálóbizottság bemutatta a 2010. április 10-én történt szmolenszki légi katasztrófáról szóló zárójelentését – jelentette ki Mateusz Morawiecki lengyel kormányfő.
A miniszterelnöknél egy vidéki sajtóértekezletén érdeklődtek újságírók a hétfőn bemutatott jelentés kapcsán. A minisztériumi vizsgálóbizottság elnöke, Antoni Macierewicz szerint az összegyűjtött anyag „kétségbevonhatatlanul” bizonyítja, hogy a katasztrófát az „orosz fél jogtalan beavatkozása” okozta, ennek eredményeként az elnök gépe a levegőben robbant fel.
Morawiecki elmondta: a jelentés részletesen megmutatta, milyen módon zajlott le a katasztrófa a szmolenszki repülőtér felett.
„A történelem, nem is olyan régi, valamint a jelenkor, az ukrajnai brutális gyilkosságok is mutatják, mire képesek az oroszok” – mondta a miniszterelnök. Az oroszok „olyan bűntett elkövetésére is képesek, amit korábban nehezen tudtunk elképzelni”, a vizsgálóbizottság viszont „elegendő mennyiségű bizonyítékot gyűjtött össze ahhoz, hogy lássuk: ez, sajnos, igaz” – mondta.
Morawiecki arra számít, hogy az ügyészség rendszerezi majd a bizottsági vizsgálat eredményeit, a maga részéről is „átfogó verziót” fogalmaz meg, és az „ennek megfelelő vádemelésekig is eljut”.
Szerinte Lengyelország a nemzetközi törvényszékeknél is igazságszolgáltatást kérhet ez ügyben, mivel a jelentés alapot képezhet a nemzetközi színtéren teendő lépésekhez, ezen belül az Emberi Jogok Európai Bíróságához benyújtandó panaszhoz.
Radoslaw Fogiel, a kormányzó Jog és Igazságosság szóvivője a lengyel közszolgálati rádiónak azt mondta: a bizottsági jelentés feladata a légi katasztrófa leírása volt, nem ad viszont választ arra a kérdésre, konkrétan ki áll a történtek mögött. „Ez olyan kihívás, ami még mindig előttünk áll” – mondta Fogiel.
A szmolenszki légi katasztrófa ügyében folytatott lengyel ügyészségi vizsgálat még nem zárult le.
A Macierewicz vezette, 2016-ban létrehozott vizsgálóbizottság 2018-as időközi műszaki jelentése, majd a hétfőn ismertetett zárójelentése is semmissé nyilvánította a 2010-2011-ben működő, Jerzy Miller akkori lengyel belügyminiszter vezette testület jelentését, ami korábban hivatalos lengyel álláspontnak számított, és ami a lengyel pilótákat is felelőssé tette a katasztrófáért.
A 2018-as jelentés szerint is a katasztrófát „egy sor tudatos lépés” okozta, köztük felsorolták a gép oroszországi javítását, azt a módszert, amivel a lengyel küldöttség útját megszervezték, a gép „tudatosan téves irányítását” az orosz légi irányítók részéről, majd a gép meghibásodásait és felrobbanását.
A hétfői jelentés szerint a robbanószerek jelenlétét egy brit laboratóriumban végzett vizsgálat erősítette meg, a robbanóanyag pedig „a gép személyzete számára elérhetetlen helyen” volt elhelyezve. A robbanás folyamatát az amerikai Nemzeti Légiforgalmi Kutatóközpontban (NIAR) összeállított virtuális modellen mutatták be.
Varsó a Lech Kaczynski elnök, valamint a fedélzeten lévő többi 95 ember halálával végződő tragédia óta többször is felszólította Moszkvát a repülőgép roncsainak visszaszolgáltatására, de Oroszország ezt mindeddig nem tette meg, az ügyben máig le nem zárt orosz ügyészségi eljárásra hivatkozva. A műszaki okok vizsgálatát végző orosz hatóságok 2011-ben emberi tévedésekre vezették vissza a történteket.
A HVG azt írja, hogy a mostani vizsgálat bírálói szerint a sokszori halasztás után ismertetett 338 oldalas jelentés továbbra sem szolgál valódi bizonyítékokkal, viszont a belpolitikai harcban jól felhasználható. (MTI)
Kommentek
Közösségünk messze túlnyomó többségének jószándéka és minden moderációs igyekezetünk ellenére cikkeink alatt időről-időre a kollégáinkat durván sértő, bántó megjegyzések jelentek meg.
Hosszas mérlegelés és a lehetőségeink alapos vizsgálata után úgy döntöttünk, hogy a jövőben a közösségépítés más útjait támogatjuk, és a cikkek alatti kommentelés lehetőségét megszüntetjük. Közösség és Belső kör csomaggal rendelkező előfizetőinket továbbra is várjuk zárt Facebook csoportunkba, a Közértbe, ahol hozzászólhatnak a cikkeinkhez, és kérdezhetnek a szerzőinktől is.