Tusványoson nemcsak fajvédő gondolatokat osztott meg Orbán Viktor, de előadása után válaszolt a hallgatóság kérdéseire is.
„Nem lett volna-e okos döntés meghagyni a Volvót és nem odaadni Szlovákiának?” kapott egy kérdést Orbán, amit átfordított abba, hogy a svéd Volvo kínai kézbe került és Magyarország helyett Szlovákiát választotta új autógyára helyszínének.
Orbán erről ezt mondta:
„A Volvót nem kellett volna odaadni. A Volvót a kínaiak megvették a svédektől. Ezt már kevesen tudják, de a kínai térfoglalás leginkább úgy történik, hogy megveszik a gyárakat. Tehát egy magyar melós – most nem a Volvóról beszélek –, egy magyar munkás hazamegy pénteken egy német gyárból, bemegy hétfőn, és egy kínai gyárban találja magát. Ez a leggyakoribb forma. A Volvo nem ilyen volt. A Volvót megvették a kínaiak. Egy beruházást terveztek, a szlovákokkal futottunk végül versenyt, minden beruházásért meg kell harcolni. Tehát ez egy nagyon nagy csata. Szijjártó Péter, akiről nem hiszem, hogy azt mondhatnánk, hogy meg szokott ijedni a saját árnyékától, ő szokott hadakozni ezekben az ügyekben, és csapásokat adunk, csapásokat kapunk; van, amikor mi nyerünk, van, amikor más. A Volvo-ügyben, úgy látom, hogy a szlovákok talán már nyertek is. Ezzel szemben, mondjuk, a Mercedes-gyárat tegnap bejelentettük, ott meg mi nyertünk.”
Számos gesztust téve Orbán az elmúlt években kifejezetten kereste a kínaiak barátságát, hogy Magyarország legyen a legfontosabb partnerük a régióban.
Azt, hogy a kínai tulajdonba került Volvo Szlovákiát választotta, július elején jelentette be Eduard Heger kormányfő és Richard Sulík gazdasági miniszter. A Volvo a Kassa melletti Kassamindszent község határában építi fel legújabb gyártóüzemét. Ez lesz az ötödik szlovákiai autógyár, szomszédunk a lakosok számához viszonyítva világelső az autógyártásban.
Az Inforádió beszámolója szerint a csak elektromos autókat gyártó üzem 3300 új munkalehetőséget teremt, és további 10 ezernek adhat beszállítói munkát. A kiválasztott Kassa-környéki járásban májusban is 11,2 százalékos volt a munkanélküliség, és az állástalanok aránya a Kassai kerület öt másik járásában is meghaladta a 10 százalékot. Ilyen munkanélküliségi mutatók mellett munkaerőhiány valószínűleg nem fenyegeti az üzemet.
A szlovákiai beruházás értéke eléri az 1,2 milliárd eurót.
Az Orbán által a válasza végén említett új, magyarországi Mercedes beruházás is ehhez hasonló nagyságrendű: a cég 400 milliárd forint értékben új gyártósorokkal bővíti meglévő kecskeméti összeszerelő- és karosszériaüzemét. Hogy ez mennyi új munkahelyet terem, és mennyivel bővül a beszállítói kör, arról nem árultak el konkrétumokat, csak azt, hogy a magyar állam 14 milliárddal támogatja.
Orbán kérdésekre válaszolva beszélt még arról is, hogy
"Kárpátalja ügyében hosszú fejtegetések helyett csak annyit mondanék, hogy rendben leszünk."
"Nem kell mindenkinek katonának lennie, elég, ha mindenki katonaként gondolkodik."
"Tudok-e bármilyen tanácsot adni gyerekvállalás ügyében? (…) Ami a magánélet részét illeti, nem tudok tanácsot adni. Egyszer olvastam a feleségemmel egy interjút – ez jól elmondja, hogy miért nem tudok én tanácsot adni –, és megkérdezték a feleségemet ebben az interjúban, hogy gondolt-e már arra, hogy elváljon tőlem? És azt mondta, hogy arra, hogy elváljon, még nem gondolt, de arra, hogy megöljön, arra már igen. Nem biztos, hogy én vagyok a családügyben a legjobb lehetséges tanácsadó.”
Kommentek
Közösségünk messze túlnyomó többségének jószándéka és minden moderációs igyekezetünk ellenére cikkeink alatt időről-időre a kollégáinkat durván sértő, bántó megjegyzések jelentek meg.
Hosszas mérlegelés és a lehetőségeink alapos vizsgálata után úgy döntöttünk, hogy a jövőben a közösségépítés más útjait támogatjuk, és a cikkek alatti kommentelés lehetőségét megszüntetjük. Közösség és Belső kör csomaggal rendelkező előfizetőinket továbbra is várjuk zárt Facebook csoportunkba, a Közértbe, ahol hozzászólhatnak a cikkeinkhez, és kérdezhetnek a szerzőinktől is.