Hiába mondta Gulyás, hogy a hatósági benzinár érvényes a traktorokra és mezőgazdasági gépekre, a valóságban ez nem igaz

gazdaság
2022 augusztus 09., 06:53
comments 18

Amikor Gulyás Gergely miniszter július végén bejelentette az üzemanyagok ma is érvényes árszabályozását, azt mondta, hogy a 480 forintos garantált árat

a magántulajdonú gépjárművekre, a taxikra és a mezőgazdasági erőgépekre, traktorokra tartják fenn.

Csakhogy mára kiderült, hogy a gyakorlatban ez egyszerűen nem igaz a mezőgazdasági gépek esetében. A valóság az, hogy azokkal a traktorokkal és más gépekkel, amelyekkel fizikailag be lehet állni egy kútra, tudnak rögzített áron tankolni, de csak az adott kút 20-50 literes vagy forintban megadott limitjéig. A kombájnokat és nagyobb gépeket azonban nem így tankolják meg - például mert be sem férnének a kútra - , hanem a telephelyre szállítanak nekik üzemanyagot. A július végi szabályváltozás óta azonban megszűnt ez a limitált áras kiszállítási lehetőség.

(Eddig elméletben úgy működött a dolog, hogy a 7,5 tonnásnál nagyobb járművek nem voltak ugyan jogosultak a hatósági áras üzemanyagra, de a mezőgazdaságiak mentességet kaptak, így telephelyre vagy tartályba is vásárolhattak nagy tételben. Elméletben. De a G7 cikke szerint a gyakorlatban eddig sem minden kút volt hajlandó olcsó üzemanyagot kiszállítani, bár sokan azért megtették.)

A jelenlegi rendszerben még azok a gazdák sem elégedettek, akiknek a traktorja képes kútnál tankolni. Az ő problémáikat jól foglalja össze egy komment Győrffy Balázs, a Nemzeti Agrárgazdasági Kamara elnökének fb-posztja alatt, amiben a fideszes politikus annak örül, hogy a mezőgazdasági erőgépek esetén fenntartják a 480 forintos árat:

“Fenntartja, de hogy?! 20-50 literjével rohangálunk a határból a kutakra nem ritkán 20-30 kilómétereket megtéve, hogy azután 2 óra alatt elégessük a munkában, majd kezdjük elölről?!”

Azt maga az Agrárgazdasági Kamara is megerősítette a G7 kérdésére, hogy

szerintük is csak töltőállomáson a jármű/gép tankjába töltve vásárolhatnak hatósági áron üzemanyagot a mezőgazdaság piaci szereplői.

“A jogszabály, ahogy a piacon értelmezik a szabályozást, illetve amit kommunikál a kormányzat, az egyáltalán nincs szinkronban” – fogalmazott Horváth Gábor, a Mezőgazdasági Szövetkezők és Termelők Országos Szövetségének (MOSZ) főtitkára.

A G7 szerint ebben a helyzetben 3 forgatókönyv képzelhető el a mezőgazdaságban:

  • Az agrártermelők megveszik piaci áron az üzemanyagot, a költségeket pedig beépítik az árakba.
  • A cégek egy része bedől, vagy nem végzi el a munkákat a földeken, ami az előzőhöz hasonló módon inflációt is gerjeszt és áruhiányt is okoz.
  • Megpróbálnak trükközni.

Kommentek

Közösségünk messze túlnyomó többségének jószándéka és minden moderációs igyekezetünk ellenére cikkeink alatt időről-időre a kollégáinkat durván sértő, bántó megjegyzések jelentek meg.
Hosszas mérlegelés és a lehetőségeink alapos vizsgálata után úgy döntöttünk, hogy a jövőben a közösségépítés más útjait támogatjuk, és a cikkek alatti kommentelés lehetőségét megszüntetjük. Közösség és Belső kör csomaggal rendelkező előfizetőinket továbbra is várjuk zárt Facebook csoportunkba, a Közértbe, ahol hozzászólhatnak a cikkeinkhez, és kérdezhetnek a szerzőinktől is.