Intercity vonatok IC-kocsik nélkül, leáll az IC+ program, 160 km/órával vonatozni elérhetetlen álom Magyarországon

közlekedés
2022 augusztus 15., 12:00

Rendszeresen fordul elő a nyári szezonban, hogy az utasok arra panaszkodnak: hiába vettek Intercity-jegyet, a vonaton csak régi, légkondi nélküli gyorsvonati kocsit találtak. Az is állandó probléma, hogy a vonat egyszerűen kevesebb kocsival közlekedik, és nem létezik az a vagon, ahová a helyjegy érvényes lenne.

Ennek oka, hogy nyáron a megnövekedett balatoni forgalom miatt – ahol a lehetőségekhez képest helyt is áll a MÁV-Start – több kocsi kell az Intercitykre. Az elmúlt években azonban egyre kevesebb a hadra fogható hagyományos IC-kocsija a vasúttársaságnak. Ezt valamelyest ellensúlyozták az IC+ program keretében forgalomba állt új kocsik, de azokkal együtt sincs elegendő. Így ha elviszik a kocsikat a Balatonra, azokat nincs mivel pótolni.

A probléma gyökere, hogy a kocsik élettartamának meghosszabbításához szükséges javítások – a fővizsgák – számát pénz hiányában az elmúlt években folyamatosan csökkentik. Vagyis egyre több kocsi áll használaton kívül, javításra várva, akár évekig – mondta lapunknak Szalay Áron, a Közlekedő Tömeg Egyesület alapító tagja. Kisebb javítások miatt is évekig állnak kocsik, a helyzet pedig az orosz–ukrán háború óta tovább romlott: az oly sok helyen jelentkező alkatrészhiány a MÁV-Startot is elérte – magyarázta Szalay.

A Ki Mit Tud közérdekű adatigénylő oldalon is látható a forgalomból kieső kocsik száma: csak a Bpmz típusú IC-vagonból – amelyből 54 darabja van a vasúttársaságnak – 10 várakozik fővizsgára, jó részük már 2016 óta nem üzemel. Vagyis a típusból majdnem minden ötödik kocsi félreállítva pihen.

Nem folytatódik az IC+ program

Évek óta tudható, hogy a MÁV-Startnak új IC-kocsikra van szüksége, ezért a kormány támogatásával 2017-ben elindult az IC+ program, amelyben a tervek szerint 500 kocsi készült volna itthon, a MÁV szolnoki járműjavítójában. A program befejeztével éppen elegendő 160 km/órás sebességre is alkalmas, korszerű kocsija lett volna a MÁV-Startnak.

Csatlakozz a Körhöz, és olvass tovább!

Légy része a közösségünknek, segítsd az újság működését!

Már előfizetőnk vagy? Jelentkezz be!

Kommentek

Közösségünk messze túlnyomó többségének jószándéka és minden moderációs igyekezetünk ellenére cikkeink alatt időről-időre a kollégáinkat durván sértő, bántó megjegyzések jelentek meg.
Hosszas mérlegelés és a lehetőségeink alapos vizsgálata után úgy döntöttünk, hogy a jövőben a közösségépítés más útjait támogatjuk, és a cikkek alatti kommentelés lehetőségét megszüntetjük. Közösség és Belső kör csomaggal rendelkező előfizetőinket továbbra is várjuk zárt Facebook csoportunkba, a Közértbe, ahol hozzászólhatnak a cikkeinkhez, és kérdezhetnek a szerzőinktől is.