Intercity vonatok IC-kocsik nélkül, leáll az IC+ program, 160 km/órával vonatozni elérhetetlen álom Magyarországon

Lezárt tartalom a Kör tagjainak
augusztus 15., hétfő 10:00
59

Rendszeresen fordul elő a nyári szezonban, hogy az utasok arra panaszkodnak: hiába vettek Intercity-jegyet, a vonaton csak régi, légkondi nélküli gyorsvonati kocsit találtak. Az is állandó probléma, hogy a vonat egyszerűen kevesebb kocsival közlekedik, és nem létezik az a vagon, ahová a helyjegy érvényes lenne.

Ennek oka, hogy nyáron a megnövekedett balatoni forgalom miatt – ahol a lehetőségekhez képest helyt is áll a MÁV-Start – több kocsi kell az Intercitykre. Az elmúlt években azonban egyre kevesebb a hadra fogható hagyományos IC-kocsija a vasúttársaságnak. Ezt valamelyest ellensúlyozták az IC+ program keretében forgalomba állt új kocsik, de azokkal együtt sincs elegendő. Így ha elviszik a kocsikat a Balatonra, azokat nincs mivel pótolni.

A probléma gyökere, hogy a kocsik élettartamának meghosszabbításához szükséges javítások – a fővizsgák – számát pénz hiányában az elmúlt években folyamatosan csökkentik. Vagyis egyre több kocsi áll használaton kívül, javításra várva, akár évekig – mondta lapunknak Szalay Áron, a Közlekedő Tömeg Egyesület alapító tagja. Kisebb javítások miatt is évekig állnak kocsik, a helyzet pedig az orosz–ukrán háború óta tovább romlott: az oly sok helyen jelentkező alkatrészhiány a MÁV-Startot is elérte – magyarázta Szalay.

A Ki Mit Tud közérdekű adatigénylő oldalon is látható a forgalomból kieső kocsik száma: csak a Bpmz típusú IC-vagonból – amelyből 54 darabja van a vasúttársaságnak – 10 várakozik fővizsgára, jó részük már 2016 óta nem üzemel. Vagyis a típusból majdnem minden ötödik kocsi félreállítva pihen.

Nem folytatódik az IC+ program

Évek óta tudható, hogy a MÁV-Startnak új IC-kocsikra van szüksége, ezért a kormány támogatásával 2017-ben elindult az IC+ program, amelyben a tervek szerint 500 kocsi készült volna itthon, a MÁV szolnoki járműjavítójában. A program befejeztével éppen elegendő 160 km/órás sebességre is alkalmas, korszerű kocsija lett volna a MÁV-Startnak.

Lépj be a Körbe, és olvass tovább!

Légy része a közösségünknek, segítsd az újság működését!

Már tagja vagy a körnek? Lépj be!

Kommentek

Ha kommentelnél, ahhoz Közösség vagy Belső Kör csomagra van szükséged. Ha csak olvasnád a többiek hozzászólásait, ahhoz nem kell előfizetés.

  1. Ha még nincs, regisztrálj 444 profilt
  2. Fizess elő a Közösség vagy a Belső kör csomagunkra
  3. Az előfizetésnél használt email címmel regisztrálj a Disqusra és azzal lépj be a cikkek alatt