Tovább csúszik a Sámándob feltámasztása, mert megette a rozsda az acélszerkezeteket

építészet
november 15., 11:22
comments 15

Nehéz lenne azzal vádolni a Fidesz-kormányokat, hogy ne rajonganának a giccses nagyberuházásokért, de a 2015-ös milánói világkiállításra készült Sámándob újrahasznosításánál olyan látványosan mondott csődöt az államgépezet, mintha tényleg a turáni átok ülne rajta.

  • Az eredetileg kalkulált 500 millió helyett 2 milliárdból hozták össze az építményt. Később a hazaszállításra is elment legalább 336 millió.
  • A Sámándobért felelős Szőcs Géza 2015-ben 5-6 milliárd forintra saccolta az expo teljes költségeit a hazaszállítással együtt. Szőcs már meg sem érhette, hogy itthon felépüljön.
  • A 2015 óta hánykolódó Sámándob alkatrészei elvileg már 2017-ben megérkeztek Karcagra, hogy ott sztyeppemúzeummá alakítsák, de sok előrelépés eddig nem történt, mert a karcagi városvezetés nem erre akarta költeni a pénzét.
  • Tavaly a karcagi önkormányzat tavaly augusztusban további 3,7 milliárdért bízott meg egy céget a Sámándob elhelyezésével,
  • de Hadházy Ákos már akkor is osztott meg képeket arról, ahogy az építmény maradványai halomra dobálva rozsdásodnak egy karcagi kisvállalkozás udvarán.
photo_camera A Sámándob Fotó: Hadházy Ákos/Facebook

A tervek szerint reinkarnálódott Sámándobot már idén át kellett volna adni, de ez nem fog megtörténni, mert nemrég úgy kellett módosítani a szerződést, hogy a kivitelező kapjon még 150 nap haladékot. A K-Monitor vette észre, hogy a kivitezőnek hibát kellett jelentenie az elöregedett acélszerkezetek miatt, amiket most újra le kellene gyártatni, csak hát az orosz-ukrán ezt is megnehezíti:

2015. évi Milánói Világkiállítás magyar pavilonjának teherhordó acélszerkezet állapota nem megfelelő, azok elváltoztak, felületkezelésük elöregedett, a meglévő rétegek nem felelnek meg a vonatkozó szabványokban foglaltaknak.

Mindezekből kifolyólag egyes szerkezeti elemek újra legyártás vált szükségessé, melyhez szükséges nyersanyag beszerzést megnehezíti az orosz-ukrán háború miatt kialakult negatív hatások, továbbá szükséges a megmaradt elemek beépítésre alkalmassá tétele. A fenti indokok alapján Vállalkozó kezdeményezte a Felek között létrejött szerződés teljesítésére nyitva álló határidejének 150 naptári nappal történő módosítását.”

A szervődésben szereplő 3,7 milliárdos ár egyelőre nem változott, de a K-Monitor megjegyezte, hogy a teljes életút költsége bőven 10 milliárd fölé mehet, és akkor még nem kezdődött el az üzemeltetés.

Kommentek

Ha kommentelnél, ahhoz Közösség vagy Belső Kör csomagra van szükséged. Ha csak olvasnád a többiek hozzászólásait, ahhoz nem kell előfizetés.

  1. Ha még nincs, regisztrálj 444 profilt
  2. Fizess elő a Közösség vagy a Belső kör csomagunkra
  3. Az előfizetésnél használt email címmel regisztrálj a Disqusra és azzal lépj be a cikkek alatt