Tovább csúszik a Sámándob feltámasztása, mert megette a rozsda az acélszerkezeteket

építészet
2022 november 15., 12:22

Nehéz lenne azzal vádolni a Fidesz-kormányokat, hogy ne rajonganának a giccses nagyberuházásokért, de a 2015-ös milánói világkiállításra készült Sámándob újrahasznosításánál olyan látványosan mondott csődöt az államgépezet, mintha tényleg a turáni átok ülne rajta.

  • Az eredetileg kalkulált 500 millió helyett 2 milliárdból hozták össze az építményt. Később a hazaszállításra is elment legalább 336 millió.
  • A Sámándobért felelős Szőcs Géza 2015-ben 5-6 milliárd forintra saccolta az expo teljes költségeit a hazaszállítással együtt. Szőcs már meg sem érhette, hogy itthon felépüljön.
  • A 2015 óta hánykolódó Sámándob alkatrészei elvileg már 2017-ben megérkeztek Karcagra, hogy ott sztyeppemúzeummá alakítsák, de sok előrelépés eddig nem történt, mert a karcagi városvezetés nem erre akarta költeni a pénzét.
  • Tavaly a karcagi önkormányzat tavaly augusztusban további 3,7 milliárdért bízott meg egy céget a Sámándob elhelyezésével,
  • de Hadházy Ákos már akkor is osztott meg képeket arról, ahogy az építmény maradványai halomra dobálva rozsdásodnak egy karcagi kisvállalkozás udvarán.
A Sámándob
photo_camera A Sámándob Fotó: Hadházy Ákos/Facebook

A tervek szerint reinkarnálódott Sámándobot már idén át kellett volna adni, de ez nem fog megtörténni, mert nemrég úgy kellett módosítani a szerződést, hogy a kivitelező kapjon még 150 nap haladékot. A K-Monitor vette észre, hogy a kivitezőnek hibát kellett jelentenie az elöregedett acélszerkezetek miatt, amiket most újra le kellene gyártatni, csak hát az orosz-ukrán ezt is megnehezíti:

2015. évi Milánói Világkiállítás magyar pavilonjának teherhordó acélszerkezet állapota nem megfelelő, azok elváltoztak, felületkezelésük elöregedett, a meglévő rétegek nem felelnek meg a vonatkozó szabványokban foglaltaknak.

Mindezekből kifolyólag egyes szerkezeti elemek újra legyártás vált szükségessé, melyhez szükséges nyersanyag beszerzést megnehezíti az orosz-ukrán háború miatt kialakult negatív hatások, továbbá szükséges a megmaradt elemek beépítésre alkalmassá tétele. A fenti indokok alapján Vállalkozó kezdeményezte a Felek között létrejött szerződés teljesítésére nyitva álló határidejének 150 naptári nappal történő módosítását.”

A szervődésben szereplő 3,7 milliárdos ár egyelőre nem változott, de a K-Monitor megjegyezte, hogy a teljes életút költsége bőven 10 milliárd fölé mehet, és akkor még nem kezdődött el az üzemeltetés.

Kiemelt videóink

Kommentek

Közösségünk messze túlnyomó többségének jószándéka és minden moderációs igyekezetünk ellenére cikkeink alatt időről-időre a kollégáinkat durván sértő, bántó megjegyzések jelentek meg.
Hosszas mérlegelés és a lehetőségeink alapos vizsgálata után úgy döntöttünk, hogy a jövőben a közösségépítés más útjait támogatjuk, és a cikkek alatti kommentelés lehetőségét megszüntetjük. Közösség és Belső kör csomaggal rendelkező előfizetőinket továbbra is várjuk zárt Facebook csoportunkba, a Közértbe, ahol hozzászólhatnak a cikkeinkhez, és kérdezhetnek a szerzőinktől is.