Egy év alatt majdnem 60 százalékkal esett vissza Oroszországban az új autók eladása

háború
2023 január 12., 16:29

Tavaly Oroszországban 58,5 százalékkal, 687 370 darabra esett az új autók és haszonjárművek eladása éves összevetésben. Az AEB járműgyártó-bizottsága szerint tavaly az orosz járműpiacra nyomást gyakoroltak a külföldi szankciók, az ellátási láncok megszakadása és a kereslet visszaesése.

photo_camera Fotó: YURI KADOBNOV/AFP

Az Ukrajna elleni háború megindítása miatt az év eleji 60-ból mára csak 14 autómárka maradt Oroszországban. Ebből három hazai (Lada, GAZ, UAZ), a többi pedig kínai (Chery, Geely, Haval, Jac, Faw, Dongfeng, Changan, Exeed, Gac, Foton, Omoda).

Decemberben 64 072 új autót és haszonjárművet adtak el, ami éves szinten 50,2 százalékos csökkenés, ugyanakkor 38,1 százalékkal több novemberrel összevetve.

Az AEB előrejelzése szerint az új személygépkocsik és haszonjárművek eladása idén akár 12 százalékkal, 770 is nőhet ezerre Oroszországban. Ebben szerepet játszhat az új autómárkák megjelenése. Alekszej Kalicsev szerint a tavaly már bejelentettek mellett idén még legalább 5-7, vagy még több új márka jelenhet meg az orosz piacon.

A nyugati márkák kivonulása miatt az orosz kereskedelmi minisztériumnak a következő márkákat kellett felvennie a párhuzamos importok, azaz feketén beszerzett áruk listájára: Volkswagen, Skoda, Toyota, Lexus, Nissan, BMW, Mercedes-Benz, Porsche, Lamborghini, Infiniti, Rolls-Royce, Jaguar, Land Rover, Ford, General Motors, Bugatti, Bentley, Jeep, Chrysler, Cadillac, Chevrolet, Dodge, Ferrari, Aston Martin.

Oroszországban májusban hagyták jóvá a párhuzamos importról szóló rendeletet, hogy ezzel is csökkentsenek az áruhiányon. Ahogy arról a G7 is írt: a nyugati autókat Dubajban, Indiában, Kínában vagy dél-amerikai országokban rendelik, majd Örményországon vagy az iráni Anzalin keresztül szállítják Oroszországba. Mindez körülbelül 20 százalékos áremelkedéssel jár. (TASS/MTI)

Kommentek

Közösségünk messze túlnyomó többségének jószándéka és minden moderációs igyekezetünk ellenére cikkeink alatt időről-időre a kollégáinkat durván sértő, bántó megjegyzések jelentek meg.
Hosszas mérlegelés és a lehetőségeink alapos vizsgálata után úgy döntöttünk, hogy a jövőben a közösségépítés más útjait támogatjuk, és a cikkek alatti kommentelés lehetőségét megszüntetjük. Közösség és Belső kör csomaggal rendelkező előfizetőinket továbbra is várjuk zárt Facebook csoportunkba, a Közértbe, ahol hozzászólhatnak a cikkeinkhez, és kérdezhetnek a szerzőinktől is.