Abszolút sikertörténetnek tűnt, amikor 2021-ben a Wall Street legnagyobb bankja, a JPMorgan Chase 175 millió dollárért megvásárolta a legsikeresebb fiatal vállalkozókat gyűjtő listákon rendre felbukkanó Charlie Javice vállalatát, a Frankot.
A Frank egy pénzügyi technológiai startup volt, amely azt ígérte, hogy segít az amerikai felsőoktatás hallgatóinak kitölteni az egyetemi-főiskolai dokumentumokat, melyek az ösztöndíjak, pénzügyi támogatások igényléséhez kellenek. Önmagában ez nem tűnhet feltétlen nagyon jövedelmező üzletnek, épp ezért vélték sokan, hogy a JPMorgan igazából nem magát a technológiát akarta megvásárolni, hanem a Frank által elért ügyfeleket: ha ugyanis ez az az alkalmazás, melynek segítségével sok fiatal elsőnek keveredik bele a pénzügyi világ bürokratikus útvesztőjébe, akkor elképzelhető, hogy más, pénzügyi jellegű tanácsot is szívesebben fogadnak majd innen, például hogy hol érdemes számlát nyitniuk vagy hova fordulhatnak hitelért.
Nem véletlenül írta Matt Levine, a Bloomberg elemzője, hogy a JPMorgan gyakorlatilag egy emaillistát vásárolt meg 175 millió dollárért. Persze ez még sülhetett volna el jól, ha a listán tényleg rengeteg valódi fiatal felhasználó lett volna elérhető, akik mind épp megkezdték volna tanulmányaikat a felsőoktatásban, és akik többsége épp ezért idővel hitelképes, jó keresetű felnőtté vált volna. Csak hát a jelek szerint nem ez történt.
A JPMorgan most már egyenesen azt állítja, hogy csalás áldozatai lettek, és a Frank mellé ígért 4,265 millió felhasználó helyett kevesebb mint 300 ezer valós felhasználóhoz kaptak adatokat. A bank 2022 decemberében be is perelte az alapító Charlie Javicet, mire válaszul Javice és azóta a Frank egy másik ügyvezetője, Oliver Amar visszaperelte a bankot. A bank keresetében azt állítja, hogy Javice és Amar hamis felhasználói adatokkal félrevezette őket, és erre csak a megállapodás megkötése után jöttek rá.
Támogasd a munkánkat, csatlakozz a Körhöz, hogy elérd az exkluzív tartalmainkat!
Már előfizetőnk vagy? Jelentkezz be!
Kommentek
Közösségünk messze túlnyomó többségének jószándéka és minden moderációs igyekezetünk ellenére cikkeink alatt időről-időre a kollégáinkat durván sértő, bántó megjegyzések jelentek meg.
Hosszas mérlegelés és a lehetőségeink alapos vizsgálata után úgy döntöttünk, hogy a jövőben a közösségépítés más útjait támogatjuk, és a cikkek alatti kommentelés lehetőségét megszüntetjük. Közösség és Belső kör csomaggal rendelkező előfizetőinket továbbra is várjuk zárt Facebook csoportunkba, a Közértbe, ahol hozzászólhatnak a cikkeinkhez, és kérdezhetnek a szerzőinktől is.