Vadgázolás: egy törvényváltozás miatt július óta szinte mindig a sofőrön csattan az ostor

gazdaság
2023 szeptember 30., 08:28

Szerencséjük van a vadászoknak, hogy Semjén Zsolt kereszténydemokrata miniszterelnök-helyettes lelkes vadász (ahogy Péter apostol II. levele írá: „ezek, mint oktalan természeti állatok, a melyek megfogatásra és elpusztításra valók”), aki egy jól lehelikopterezhető vadért akár Svédországig is elmegy, pláne, ha üzleti körök fizetik neki. Idén júliusban ugyanis történetesen úgy változott a vadászati törvény, hogy mostantól a vadgázolásokért szinte mindig az autós felelős, a vadásztársaságok pedig szinte soha.

Egy vadásztársaság ezentúl csak akkor kötelezhető kártérítésre, ha az autós minden kétséget kizáróan bizonyítani tudja, hogy a baleset előtt a vadat űzték, lőtték vagy hajtották. Ha ez nem sikerül, akkor a jármű tulajdonosa nem számíthat kártérítésre a vadásztársaságtól, sőt valószínűleg a vadásztársaság fog kártérítési igénnyel fellépni – írta a vélhetően a vadászati szezon kezdetére időzített közleményében az ALD | LeasePlan flottaüzemeltető vállalat.

Korábban a sofőr akkor volt felelős a vadgázolásért, ha nem az út- és időjárási viszonyoknak megfelelően közlekedett, a vadásztársaság pedig abban az esetben, ha nem tett ki vadveszélyre figyelmeztető táblát. Július elsejétől azonban a tábla hiánya már nem számít, akkor is is az autósnak kell vállalnia a felelősséget.

A jogszabály azt is előírja, hogy gyorsforgalmi utat (autóutat, autópályát) úgy kell üzemeltetni, hogy arra a vad ne tévedhessen fel, a fenntartónak kell vállalnia a felelősséget az itt elütött vadakért.

A flottás cég felhívta a figyelmet, hogy ilyen baleset esetén érdemes helyszínelést kérni, akkor is, ha nem történt személyi sérülés. Ilyenkor a rendőrök értesítik a vadásztársaságot, és a vétlenség bizonyítása is fontos lehet. Az elütött vadat nem szabad elmozdítani, az elpusztult állat tetemét tilos elvinni, az a vadásztársaság tulajdonát képezi.

A vadbalesetek során keletkezett kár átlagos értéke elérheti akár a milliós nagyságrendet is. Az autósoknak ilyen megoldás lehet a casco, illetve több biztosítónál külön vadkárbiztosítás is lehet kötni.

Az Országos Vadgazdálkodási Adattár statisztikái szerint 2017 óta évről évre több vad hullik el autóbalesetek során a magyarországi utakon, az éves esetszám megközelíti a 8000-et. A nagyvadak közül leggyakrabban őzzel ütköznek gépjárművek, de jelentős számban fordul elő szarvas- vagy vaddisznógázolás is, írja az MTI.