Lázárék szeretnék, ha a MÁV működése inkább hasonlítana a piaci működéshez, mint az állami struktúrához

belföld
2023 október 30., 17:31

Többek között azért is privatizálja a kormány a MÁV karbantartócégének háromnegyedét, mert vasútfejlesztésük „legfőbb célja, hogy a MÁV működése sokkal jobban hasonlítson a piaci működéshez, mint az állami struktúrához”, derült ki az Építési és Közlekedési Minisztérium Tóth Bertalan MSZP-s képviselőnek küldött válaszából.

photo_camera Fotó: Németh Dániel/444

Tóth afelől érdeklődött, hogy miért a magántőkétől várja a minisztérium a MÁV versenyképes működését. A bevonás „lehetővé teszi, hogy a teljesen üzleti alapú működés hatására a döntési útvonalak rövidüljenek, a javításokhoz szükséges anyag- és alkatrészellátás az egyszerűbb döntéshozatal révén javuljon, miközben a tevékenység ellátásához külső, piaci források is könnyebben bevonhatók legyenek” - érkezett a magyarázat Lázár János miniszter megbízásából, Ágh Péter tollából.

Tóth szerint bár a minisztérium a feltett kérdésre nem válaszolt, a válasz mégis figyelemre méltó. „A tárca ugyanis már gyakorlatilag önmagával és az Orbán-kormánnyal szemben is kritikus hangot ütött meg” - írja Tóth, utalva a reakció azon részére, melyben a minisztérium elkerülendőnek nevezi az állami struktúrához való hasonlatosságot. „Elismerésre méltó ez az őszinteség!” - írja Tóth.

A MÁV-Volán-csoport októberben jelentette be, hogy karbantartócégük, a MÁV Vagon Kft. 75 százalékát magánkézbe adják. A cég továbbra is a MÁV-Volán-csoport leányvállalata marad, így a munkavállalókat nem érinti a változás. A többségi tulajdonos a Hernádi Zsolt Mol-elnökhöz és üzletéi köréhez - egy magántőkealapon - köthető Magyar Vagon Zrt. lesz. Hogy mennyiért, az nem derül ki a válaszból.