A MÁV új menetrendi kategóriája: „körül”

ÉLET
2023 november 27., 10:19

A pontosság csak a mulandóság megállíthatóságának illúziója. Hiszen olyan, hogy megragadható jelen, soha nincs, mire kimondjuk az n-t, a j már a múlttá vált benne. A percnyi pontosság is csak magában hordozza a másodpercekre bontott hatvan pontatlanságot, nem is beszélve a tized-, század- vagy ezredmásodpercekről.

A 7.42-kor induló vonat mikor pontos? Ha elindul 7.42:00-kor? Vagy pontos még mondjuk 7.42:30-kor, netán 7.42:59-kor elindulva is? De megvalósulhat-e akkor a pontosság egyszerre hatvan (hatszáz, hatezer) lehetséges időpillanatban?

A MÁV vezérigazgatóságának a termeiben talán eddig a felismerésig lapozgatták a kortárs filozofikus fizika szakirodalmát. Talán Stephen Hawking könyvéig, Az idő rövid történetéig, a másik, a miénkre merőlegesen telő idő gondolatáig. Ki tudja? Ami biztos: 2023. november 27-én, egy felhős, helyenként havas, máshol havasesős hétfő délelőttön forradalmasították a vasúti menetrendben az idő fogalmát, elengedve a görcsös ragaszkodást a kézzelfoghatatlan, megragadhatatlan jelenhez, és sokkal életszerűbb szintekre emelve a „pályaelágazásnak minősülő sajátcélú vasúti pályahálózatkiágazással” elidegenedett és elidegenítő vasúti szaknyelvet.

Íme a Minden Tekintetben Életszerű Utastájékoztatás:

[egy tovább nem közlekedő vonat] „utasai a következő, Zircről 8 óra körül – 20-30 perces késéssel - induló vonattal (39512) utazhatnak tovább.”

„Körül”. „20-30 perces késés”. Így kell ezt. Mármint komolyan.

Minek stresszelni az utast azzal, hogy menetrend szerint 7 óra 42 perckor induló, Veszprémbe menetrend szerint 8 óra 14 perckor érkező vonat? Az ember ebédre sem 12 óra 00 percre megy, a színházakban sem 19 óra 00 perckor kezdődnek az előadások. Hála egy vasúti üzemzavarnak (oké, négy órán belül a nyolcadiknak, de kicsire ne adjunk) a minden körülményekkel kiválóan küzdő MÁVINFORM végre nagy lépést tett az utasbarátság felé.