Hétfő este a Budapesti Kereskedelmi és Iparkamara (BKIK) Nagyvállalati Klubjának vendége volt a MÁV-ért és a Volánért is felelő építési miniszter, Lázár János. Ha hinni lehet a Világgazdaság beszámolójának, a miniszter kolosszális, kétórás beszédet tartott az egybegyűltek előtt.
Lázár szerint soha annyian nem használták a MÁV és a Volán hálózatát mint az idei évben, és ez a vármegye- és országbérletek bevezetésének köszönhető.
A miniszter szerint 50-100 ezer új utazó illetve bérletes jelent meg a rendszerben, megengedve, hogy a megdrágult üzemanyagárak és a rossz közlekedési körülmények is hozzájárultak a rekordszámokhoz. Lázár szerint már 3,6 milliónál is több ország- és vármegyebérletet értékesítettek.
Lázár szerint a tervek között szerepel, hogy a 14 éven aluliak számára ingyenes legyen a tömegközlekedés, de ezzel kapcsolatban sem időpontot, sem más konkrétumot nem említett.
A miniszter elismerte, hogy a szolgáltatások minőségét érik jogos kifogások, és ezért őt is gyakran támadják, mégis tény, hogy soha ennyien nem használták az országos tömegközlekedési hálózatokat.
Szerinte az állam „nagyvonalú”, amikor a szolgáltatások finanszírozásáról van szó: „erre mintegy 800 milliárd forintot fordítanak évente, az azonban más kérdés, hogy a szolgáltatók, hogyan szolgáltatnak.” Hogy ez kinek a felelőssége, arról a tudósításban nem esett szó.
A kitűzött célok között szerepel, hogy a MÁV 2022-re megduplázódott energiaköltségét leszorítsák és költséghatékonyabbá tegyék a rendszert: növelni kell a villamosított pályák arányát és javítani azok minőségét. Ehhez Lázár szerint az államnak több pénzt kell tennie a rendszerbe.
A Magyar Közlekedési Klub szerint is jócskán akadnak logisztikai problémák az országos tömegközlekedésben, és a vidéki közép- és nagyvárosok helyi és közösségi közlekedése is régóta elsorvadóban van. (Világgazdaság)