Ha valaki esetleg lemaradt volna, most szólunk: napokon belül itt a karácsony.
Minthogy az év ezen ünnepi szakasza már hónapokkal ezelőtt megkezdődött, a ránk targetált reklámok elől pedig akkor sem tudnánk elugrani, ha valami csoda folytán képesek lennénk csukott szemmel járni a világban, e heti adásunkban a nőkre szabott reklámokkal, az azokban megjelenő nőképekkel, a reklámok nemi egyenlőtlenségekre gyakorolt hatásaival foglalkozunk. Emellett igyekszünk különféle fenntarthatósági szempontok figyelembe vételével elmesélni, hogyan lehet legalább megpróbálni kitörni a generációs hagyományőrzés kényszeréből.
Miről lesz szó? Szexista reklámok vs. femvertising, reklámpiaci dilemmák és médiapluralizmus, kormányzati plakátok és bébifókák – így készülünk mi az ünnepekre. Ja, és esik némi szó szőrtelenítésről is.
Meghívott vendégünk Buru Évi, a Fabrik kávézó és közösségi tér alapítója.
- 00:45 Amiről az adásban beszélgetünk, szigorúan mákos és diós bejgli, hókifli és más karácsonyi aprósütemények mellett.
- 1:59 Boldogan szökellve szőrtelenítő nők, kék menstruációs vér, testszégyenítés és „férfitekintet” napjaink reklámjaiból – amik azt üzenik, csak rajtad múlik, ki vagy.
- 05:00 Az Y és a Z generáció már nem vevő ezekre a reklámokra. Vagy mégis? Kinyílt a hirdetési olló, üdv a célcsoportban! Ez nem egy safe space.
- 08:42 A femvertising bugyrában. Mi ez, mit jelent, mikor működik – és mikor nem? Van bármi közös a valódi nőkben és azokban, akiket a képernyőkre kreálnak? Nők a reklámokban Európán innen és túl.
- 11:25 Reklámok pornókritikus szemmel. A tyúk vagy tojás problémája a Tyúkólban: mi alakítjuk a fogyasztói igényeket, vagy azok minket?
- 13:39 Ne legyél vitiligós, legyen meg az összes végtagod, és légyszi már szőrtelenítés előtt se legyél szőrös. Átpolitizált női testek, pinkwashing, szocializáció vs. szabad akarat, soha véget nem érő kapitalizmus. Kitörhetünk-e egyénileg a patriarchátus árnyékából? Mit lehet egyáltalán számon kérni a reklámokon?
- 14:47 A karácsonyi reklámok szerint klímaváltozás sincs. De vannak azért jó példák is.
- 17:57 Az ESG – Environmental (környezeti), Social (társadalmi) és Governance (irányítási) – irányelv és botoxolt huszonévesek a TikTokon.
- 22:46 „Ott állok a gyerekeimmel a konyhában, mögöttem a hóesés, Mariah Careyt hallgatunk, összedobok egy tizenkét fogásos pulykavacsorát. Mosolygok, szeretjük egymást, gyönyörű vagyok és heteró. Hatalmas karácsonyfánk van, és két autónk. Este meg ki tudja, mit fogok csinálni a férjemmel.”
- 25:12 Máshogy állnak-e a nőkhöz a modern „feminista” reklámok, mint a Mad Men Era hiperszexualizált reklámjai? Üvegplafon? Az mi?
- 27:37 GHK, avagy: Generációs Hagyományőrzési Kényszer.
- 33:27 A karácsonyi reklámdömping után jön az újévi guilt trip: a december a zabálásé, a január a fogyásé és a strandtesté – legalábbis a reklámszakemberek szerint.
- 36:59 Mi lesz a sorsa a repedt bejgliknek?
- 40:29 Ikonikus Benetton-reklámok és a köréjük épült diskurzus.
- 47:46 Már megint a ferencvárosi pad! Miért fóliázunk le – szimbolikusan – mindent akkor is, amikor nem kéne?
- 50:51 Így pipáld ki az aktivizmusod – úgy, hogy közben nem vagy képmutató.
- 55:03 A reklámok nemi egyenlőségre gyakorolt hatásairól az Európai Bizottságban sincs konszenzus. Függőség és függetlenség á la szabad reklámpiac, értékválasztás és véres tüdő a cigis dobozon.
- 01:02:16 Az elnök emberei mint tökéletes karácsonyi sorozat. Mi az a faceism, hogyan legyünk tudatosak és optimisták? A férfiakat tárgyiasító TikTok-reklámok lehetnek a fejlődés kulcsai?
Sok mindenről esett szó a podcastban, de ha valaki mélyebben elmerülne egyes témákban, ajánlunk olvasnivalót is.
Podcastunk kéthetente jelentkezik új vendéggel, új tartalmakkal, és meghallgatható a 444 Spotify- és Apple Podcast-csatornáján is. A korábbi adások itt elérhetőek.
Címlapkép: Kiss Bence/444