Erőteljes bocsánatkéréssel kezdődik a levél, amit a BKK-tól kaptunk azután, hogy megírtuk, illetve videón bemutattuk, hogy a 136-os fővárosi buszjárat egyik sofőrje agresszív modorban azt hazudta egy kerekesszékes utasának, hogy nem lenne köteles felengedni őt a járműre elektromos kerekesszékkel, majd fizikailag rátámadt a kísérőjére, akit később patkánynak és hülyének nevezett, és megpróbálta kiütni a kezéből a telefonját.
Azt írták:
„Nagyon sajnáljuk az esetet és az érintett kerekesszékes utasunktól, valamint kísérőjétől a sajtón és közvetlenül levélben is elnézést kérünk az eset miatt. Elfogadhatatlannak tartjuk a sofőr viselkedését, illetve azt, hogy bárkit is hátrány vagy megkülönböztetés érjen a közösségi közlekedés igénybevétele során.”
A BKK ezután megerősítette a cikkünkben leírtakat, vagyis azt, hogy
„az ügyfél által használt elektromos kerekesszéket a BKK szabályzata szerint a járműnek el kell szállítani, a járművezető pedig ilyenkor köteles lerakni a rámpát az Utasnak.”
A levél következő fontos eleme, hogy a BKK új vizsgálatot kezdeményezett az ügyben a BKV-nál, hangsúlyozva: ez belső BKV-s és nem BKK-s ügy.
(Annak, akinek nem lett volna világos, a BKK és a BKV nem ugyanaz a cég. A budapesti tömegközlekedés hosszú ideje olyan szerkezetben zajlik, hogy a szolgáltatásokat – például a buszjáratok üzemeltetését – a BKK rendeli meg különféle szolgáltató cégektől. Kezdetben ez úgy nézett ki, hogy a BKK az egy szem BKV-val szerződött a közösségi közlekedési járatok üzemeltetésére, de a piac idővel többszereplősre dúsult. Jelenleg 3 cég üzemeltet kívülről teljesen egyformán kinéző, számozott kékbusz-járatokat Budapesten: a BKV, a Volán és az Arriva. Léteznek olyan járatok, ahol ugyanazon a vonalon több szolgáltató buszai járnak. A sztorinkban szereplő busz a BKV-é volt.)
A BKK levelében az is szerepel, hogy ők munkajogilag nem tehetnek semmit a sofőr ellen, az a BKV reszortja.
Ami a közlekedésszervező céget illeti, ők az eset következtetéseit levonva két többé-kevésbé konkrét ígéretet tettek:
„A jövőben a hasonló esetek elkerülése érdekében még nagyobb hangsúlyt fektetünk arra, hogy a különböző, mozgáskorlátozott emberek által használt elektromos eszközök a járművezetők számára egyértelműen megkülönböztethetőek legyenek alkalmasságuk szerint (elképzelhető, hogy a járművezető összekeverte a modellt az e- mopeddel, amelynek szállításával kapcsolatban felmerülhetett kétely a sofőrben). Továbbá felülvizsgáljuk a sofőrök érzékenyítésének, az ilyen esetekre való felkészítésének hatékonyságát, hiszen minden munkavállalótól elvárjuk, hogy az utasokkal szemben korrekt, kulturált módon viselkedjen.”
Az ügyben több kérdést küldtem a BKV-nak is, amint reagálnak, jelentkezem.