Az Építési és Közlekedési Minisztérium látványosan hamis számokat közölt a kormánnyal a tarifrareform kapcsán, az ígért 1 milliárdos többlet többszöröse lesz a költségvetés többletkiadása a jegykedvezmények kapcsán, írja a G7.
A március 1-jével induló új tarfiareform kapcsán három törvénytervezet jelent meg február végén a kormányzati honlapon, ezek a szociálpolitikai menetdíjkedvezményekkel, az utazási kedvezményekkel és a határon túli magyarok hazai utazási kedvezményeivel foglalkoznak. Az utasok már használhatják a kedvezményeket, de az a furcsa állapot állt elő, hogy a jogszabályokat még nem fogadták el, csupán tervezetek.
Lázár Jánosék számításai szerint 900 ezer határon túli magyarnak teszik ingyenessé a közlekedést. A 6 és 14 év közöttiek ingyenes utazása, a 14 és 26 év közöttiek 50 százalékos utazási kedvezménye 1,7 millió főt érint majd, a fogyatékkal élők és tartós betegek 90 százalékos kedvezmény helyett ingyenes utazás 280 ezer embernek csökkenti a költségeit, az ellátottak szintén ingyenesen utazhatnak az eddig 90 százalékos engedmény helyett, ők 300 ezren lehetnek. Az ÉKM szerint a 2,3 millió ember ingyenessé vagy jelentősen olcsóbbá tett utazása évi 1 milliárd forintjába kerül csupán a költségvetésnek, írja a lap.A jelenleg hatályos kormányrendelet szerint az ingyenes utazások után úgy kompenzálja az állam a helyközi szolgáltatókat, hogy a teljes bruttó menetdíjbevételük egy meghatározott százalékát adja át nekik. A tervezetek szerint a buszos közlekedésnél az eddigi teljes bevétel 20 százalékáról 53,5 százalékra, a vonatos közlekedésnél pedig 30 százalékról 53,5 százalékra nő az állami kompenzáció mértéke. A MÁV-START és a Volánbusz így 25 milliárd forint helyett 54 milliárd forintot kapna.
Az új tarifareform kiterjesztett ingyenes kedvezményei a G7 becslése szerint évente 10-13 milliárd forint többletköltséget jelentenek majd a kormánynak. Az állami vasúttársaságnál várhatóan 6,9 milliárd jegy- és bérletbevétel esik ki az új ingyenesség miatt. Az ezek után eddig megkapott 14,3 milliárd szocpol támogatás is elveszik, ezt kompenzálná az emelt ingyenesség utáni szocpol, aminek azonban csak 18 milliárd forint az összege, tehát a MÁV-Start-nak 2,6 milliárd forinttal csökken a bevétele. Eközben az állami szocpol kiadásai is nőnek, méghozzá összesen 3,7 milliárd forinttal évente. Hasonló a Volánbusz és a többi helyközi szolgáltató bevétele is, így az állami többletkiadás legalább 7 milliárd forint lesz ezen a tételen, ráadásul a szolgáltatóknál keletkező legalább 5 milliárdos hiányt is a költségvetésnek kell majd állnia.