Lehet, hogy lesz benzinárrobbanás a kieső orosz olaj miatt Magyarországon, de benzin is lesz

gazdaság
július 23., 06:09

Múlt héten Ukrajna bejelentette: leállítja a Barátság kőolajvezetéken az orosz Lukoil tranzitját Szlovákia és Magyarország felé. A lépés azt jelentheti – hogy miért az óvatos megfogalmazás, arra mindjárt visszatérek –, hogy ez a két ország mostantól nem kap olajat az orosz szállítások egyik legjelentősebb, 20-25 százalékos súlyú szereplőjétől.

A döntés nyomán a Politico a hétvégén arról írt a lengyel OSW elemző intézet kutatójára, Ilona Gizinskára hivatkozva, hogy Magyarország heteken belül egekbe kúszó energiaárakkal és áramhiánnyal nézhet szembe, ha nem talál megoldást a problémára. Gizinska szerint az ukrán intézkedések elsősorban Magyarországon teremthetnek nagyon súlyos helyzetet.

„Ez nem olajszakmai ügy, hanem politikai ügy, de nekem az a megérzésem, bár erről a Mol semmit nem kommunikált, hogy az olaj most is ugyanúgy folyik a vezetékekben, mint egy héttel vagy egy hónappal ezelőtt” – mondta kérdésünkre Pletser Tamás, az Erste energiapiaci elemzője. Pletser a Politico cikkében szereplő elemzői véleményt is egyfajta vészforgatókönyvnek tartja, bár azt elismeri, hogy egy ilyen ukrán lépésnek jelentős hatása lehetne az árakra – feltéve, ha tényleg sikerül beavatkozniuk az olajtranzitba, vagyis leállítani azt, vagy a mennyiségét csökkenteni.

photo_camera Fotó: Kisbenedek Attila/AFP

Az első kérdés eleve az, hogy érdekük-e az ukránoknak egy ilyen lépés. Vannak vélemények, amelyek szerint Kijev a bejelentett intézkedéssel maga alatt is vágja a fát. Egyfelől azért, mert kiesne a tranzitdíj, másfelől azért, mert a Mol által finomított olaj egy része visszamegy Ukrajnába. Pletser szerint az ukránok tranzitdíjbevétele már nem jelentős összeg, mostanra az egymilliárd dollárt sem éri el, a finomított olajat pedig így is, úgy is megvásárolják. „Ez nem jótékonysági dolog, ez nagyon kemény üzlet, a Molnak és a közvetítőnek is súlyos nyereséget hoz, és ha a Mol tengeri olajat vásárol, akkor majd azt adja el finomítva az ukránoknak”.

Szóval a tranzit részleges leállítása nem okozna súlyos károkat Ukrajnának. A dolog azonban ennél összetettebb.

Csatlakozz a Körhöz, és olvass tovább!

Légy része a közösségünknek, segítsd az újság működését!

Már tagja vagy a Körnek? Itt tudsz belépni.

Partnerek

Ez a cikk a The Eastern Frontier Initiative (TEFI) projekt keretében készült. A TEFI közép- és kelet-európai független kiadók együttműködése, amelynek keretében a közép-európai régió biztonságával kapcsolatos kérdéseket járjuk körbe. A projekt célja, hogy elősegítse a tudásmegosztást az európai sajtóban, és hozzájáruljon egy ellenállóbb európai demokráciához.

bellingcat logo sme logo wyborcza logo pressone logo

A Magyar Jeti Zrt. partnerei a projektben: Gazeta Wyborcza (Lengyelország), SME (Szlovákia), Bellingcat (Hollandia), PressOne (Románia).

A partnerség közös, angol nyelvű honlapja az alábbi linken érhető el: https://easternfrontier.eu/

A TEFI projekt az Európai Unió társfinanszírozásával valósul meg. Az itt szereplő vélemények és állítások a szerző(k) álláspontját tükrözik, és nem feltétlenül egyeznek meg az Európai Unió vagy az Európai Oktatási és Kulturális Végrehajtó Ügynökség (EACEA) hivatalos álláspontjával. Sem az Európai Unió, sem az EACEA nem vonható felelősségre miattuk.