Fontosak mondott bejelenése volt néhány nappal ezelőtt Szalay-Bobrovniczky Kristóf honvédelmi miniszternek, hiszen Zalaegerszegen kellett részt vennie egy átadó ünnepségen. Az apropó az volt, hogy „legördült a zalaegerszegi gyártósorról a honvédség első magyar gyártású Lynx KF-41 gyalogsági harcjárműve”. Az idézet a Honvédelmi Minisztériumtól származik, ők adták ugyanis ezt a címet az eseményről szóló közleményüknek.
Ez a honvédelmi híreket követők körében joggal okozhatott némi zavart. 2023. december 23-án ugyanis a honvédelmi tárca arról tájékoztatta az MTI-t, hogy „legördült a zalaegerszegi gyár futószalagjáról az első magyar gyártású Lynx”.
Mi történt valójában? Félévente jön ki a gyárból egy Lynx, de két első akkor sem létezik semmiben sem. A turpisság mögött a HM kommunikációja áll, részletesen megnézve a két beszámolót, kiderül, hogy decemberben készült el valójában az első Lynx a gyárban, most pedig ténylegesen megkapta azt a Honvédelmi Minisztérium.
Egyébként a tavaly decemberi eseményről a Rheinmetall Hungary Zrt. sokkal pontosabb tájékoztatást adott, és ez fel is oldja a gordiuszinak tűnő csomót a történetben. A cég vezérigazgatója a Linkedinen arról számolt be ugyanis, hogy „a német hadiipari óriás hazai leányvállalata elkészítette az első itthon gyártott és összeszerelt Lynx harcjárművet, melyet az ilyenkor kötelező gyári teszteket követően 2024 első felében adnak át a Magyar Honvédségnek”.
Jelenleg egyébként 16 Lynx-szel rendelkezik a honvédség, ezt az információt Szloszjár Balázs, a Magyar Honvédség dandártábornoka árulta el a köztévén a napokban. Azt mondta, 2022-ben érkezett az első ilyen típus Magyarországra, az idei évben pedig 16-ról 30-ra fog nőni a Lynxek száma, ebből 9 lesz magyar gyártású. Összesen pedig 214 járművel fog rendelkezni majd a honvédség. Nem lehet tudni, hogy pontosan mennyi ilyen típusú harcjárműve lesz a honvédségnek, hiszen egyes híradások szerint a 2020-ban kötött szerződés 209 Lynx-ről szól, mások szerint pedig 218-ról.
Ennél viszont érdekesebb, hogy az idei év végére 9 magyar Lynx lesz a honvédség állományában a tervek szerint. A Rheinmetall tavaly augusztus elején közölte, hogy küszöbön áll a sorozatgyártásra való átállás, hiszen az előszériás gyártás már a végéhez közeledik.
Ha tehát – függetlenül attól, hogy múlt héten hány magyar Lynxet kapott a honvédség – közel másfél év alatt 9 harcjárműről gördül ki a zalaegerszegi gyártósorról, az arra enged következtetni, hogy nagyon lassan fut fel a sorozatgyártás. Főleg annak ismeretében, hogy a német fegyvergyártó szerint a zalaegerszegi gyár évi 45-50 Lynx gyártására lesz képes.
Támogasd a munkánkat, csatlakozz a Körhöz, hogy elérd az exkluzív tartalmainkat!
Már előfizetőnk vagy? Jelentkezz be!Ez a cikk a The Eastern Frontier Initiative (TEFI) projekt keretében készült. A TEFI közép- és kelet-európai független kiadók együttműködése, amelynek keretében a közép-európai régió biztonságával kapcsolatos kérdéseket járjuk körbe. A projekt célja, hogy elősegítse a tudásmegosztást az európai sajtóban, és hozzájáruljon egy ellenállóbb európai demokráciához.
A Magyar Jeti Zrt. partnerei a projektben: Gazeta Wyborcza (Lengyelország), SME (Szlovákia), Bellingcat (Hollandia), PressOne (Románia).
A partnerség közös, angol nyelvű honlapja az alábbi linken érhető el: https://easternfrontier.eu/
A TEFI projekt az Európai Unió társfinanszírozásával valósul meg. Az itt szereplő vélemények és állítások a szerző(k) álláspontját tükrözik, és nem feltétlenül egyeznek meg az Európai Unió vagy az Európai Oktatási és Kulturális Végrehajtó Ügynökség (EACEA) hivatalos álláspontjával. Sem az Európai Unió, sem az EACEA nem vonható felelősségre miattuk.